Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 223-242 of 334
-
Parabolens betydning for identifisering og tilhørighet blant innvandrere i Norge
(Fagrapport 4-2010, Research report, 2010)Denne rapporten tar for seg medie- og teknologibruk blant ikke-vestlige innvandrere i Norge. Et hovedutgangspunkt har vært å se på hvordan fjernsynet benyttes i hverdagen, med et særskilt fokus på bruk av satellittmedierte ... -
Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier
(Rapport;3-2019, Research report, 2019)Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ... -
The plastic elephant. Overproduction and synthetic fibres in sustainable textile strategies
(SIFO project report;5-2023, Report, 2023)In this report, we examine national, international and corporate strategies for sustainable textiles to understand if and how they embrace the increased production volumes based on synthetic materials, which can be referred ... -
Plastsortering i norske kommuner – hvorfor er det så store forskjeller?
(Rapport;13-2021, Report, 2021)Hvorfor samler noen kommuner og interkommunale renovasjonsselskaper (IKS) inn større mengder plastemballasje fra husholdningene enn andre? Det er store forskjeller i hvor mye plast som samles inn i ulike deler av Norge. I ... -
Plattformøkonomien. En landsdekkende undersøkelse om bruk av strømme-, booking-, bruktomsetnings- og delingstjenester
(Oppdragsrapport;11-2018, Research report, 2018)Rapporten tar for seg plattformøkonomien og bruktsomsetning/delingsøkonomi. Analysene er basert på en surveyundersøkelse gjennomført av Norstat på et utvalg av 1500 respondenter høsten 2018. Som eksempel på plattformiseringen ... -
Potensiale for økt materialgjenvinning av tekstilavfall og andre avfallstyper (papir/papp, metall og glass)
(Fagrapport 2-2012, Research report, 2012)Rapporten vurderer muligheter for økt materialgjenvinning av tekstilavfall i Norge. Mengden generert tekstilavfall i Norge er 24 kg på innbygger per år som hovedsakelig blir brent med energiutnyttelse. Det finnes lite ... -
Preferences of key actors on key issues in EU consumer policy
(Report;15-2019, Research report, 2019)The aim of this report is to investigate what characterises the perceptions of and preferences in EU consumer policy of various actor types that are involved in shaping and implementing this policy. More specifically, ... -
Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige
(Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ... -
Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004
(Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ... -
Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder
(Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger -
Product lifetime in European and Norwegian policies
(Report;11-2021, Report, 2021)The objective in this report is to better understand how the increased product lifetime option has been positioned in policies over the past twenty years. By means of policy document analysis, we explore product lifetime ... -
Reklamasjonsfrister
(Oppdragsrapport nr. 7-2017, Report, 2017)Økt levetid for produkter gir redusert energibruk, redusert forurensning og redusert materialbruk. Derfor forutsetter vi helt generelt at langsommere utskiftingstakt er en miljømessig fordel. Det kan være vanskelig for ... -
Reklame i lærebøker i grunnskolen
(Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ... -
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
(Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Reklame særlig rettet mot barn
(Arbeidsrapport 7-1995, Report, 1995)Denne rapporten studerer ulike aspekter ved barn og reklame. Den er et bidrag som blant annet har til hensikt å studere forbrukernes synspunkter i en debatt som hittil i stor grad har vært preget av myndigheter og ... -
Retusjert reklame og kroppspress
(Oppdragsrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: 1-2014 Tilknyttede prosjekter Kroppspress -
Review of the Norwegian reference budget
(Project report No. 4-2018, Report, 2018)This report presents a review of the Norwegian reference budget in light of similar European initiatives. The key aims of this reference budget review is to ensure that the Norwegian budget is valid and reliable, and that ... -
RFID in Society – Preparing for the Internet of Things Case Criteria & Selection Part 1 of 4
(Professional report nr. 2-2017, Research report, 2017)This is the first of four reports from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010- 2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, media contributions ...