Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 215-234 of 334
-
Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv
(Fagrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner -
Omlegging av husholdningers avfallssystem
(Fagrapport 2-2013, Research report, 2013)Nummer: 2-2013 -
Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ... -
Oppdatering av forbruksområdet «Andre dagligvarer»: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(Rapport;3-2022, Report, 2022)Denne rapporten er en sammenfatning av arbeidet med å oppdatere referansebudsjettets forbruksområde «Andre dagligvarer». Oppdateringen har tatt for seg relevansen til varene som har ligget inne i budsjettposten tidligere, ... -
Oppdatering av forbruksområdet «Personlig pleie». Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet
(Rapport;1-2021, Report, 2021)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet «Personlig pleie» i referansebudsjettet. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i budsjettposten fremdeles er relevant og om ... -
Oppdatering av kostnader til spedbarn. Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i Referansebudsjettet
(Rapport;2-2021, Report, 2021)Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere kostnader til spedbarn. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i de ulike budsjettpostene til fremdeles er relevant og om det trengs endringer ... -
Opprinnelsesmerking av mat
(Rapport 3-1999, Report, 1999)Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ... -
Opprinnelsesmerking av norsk ull
(Oppdragsrapport nr. 5-2017, Report, 2017)Hensikten med denne rapporten er å undersøke mulighetene for en opprinnelsesmerking av norsk ull. Et slikt merke kan bidra til økt bevissthet og oppmerksomhet om norsk ull både blant produsenter og forbrukere, og dermed ... -
Parabolens betydning for identifisering og tilhørighet blant innvandrere i Norge
(Fagrapport 4-2010, Research report, 2010)Denne rapporten tar for seg medie- og teknologibruk blant ikke-vestlige innvandrere i Norge. Et hovedutgangspunkt har vært å se på hvordan fjernsynet benyttes i hverdagen, med et særskilt fokus på bruk av satellittmedierte ... -
Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier
(Rapport;3-2019, Research report, 2019)Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ... -
The plastic elephant. Overproduction and synthetic fibres in sustainable textile strategies
(SIFO project report;5-2023, Report, 2023)In this report, we examine national, international and corporate strategies for sustainable textiles to understand if and how they embrace the increased production volumes based on synthetic materials, which can be referred ... -
Plastsortering i norske kommuner – hvorfor er det så store forskjeller?
(Rapport;13-2021, Report, 2021)Hvorfor samler noen kommuner og interkommunale renovasjonsselskaper (IKS) inn større mengder plastemballasje fra husholdningene enn andre? Det er store forskjeller i hvor mye plast som samles inn i ulike deler av Norge. I ... -
Plattformøkonomien. En landsdekkende undersøkelse om bruk av strømme-, booking-, bruktomsetnings- og delingstjenester
(Oppdragsrapport;11-2018, Research report, 2018)Rapporten tar for seg plattformøkonomien og bruktsomsetning/delingsøkonomi. Analysene er basert på en surveyundersøkelse gjennomført av Norstat på et utvalg av 1500 respondenter høsten 2018. Som eksempel på plattformiseringen ... -
Potensiale for økt materialgjenvinning av tekstilavfall og andre avfallstyper (papir/papp, metall og glass)
(Fagrapport 2-2012, Research report, 2012)Rapporten vurderer muligheter for økt materialgjenvinning av tekstilavfall i Norge. Mengden generert tekstilavfall i Norge er 24 kg på innbygger per år som hovedsakelig blir brent med energiutnyttelse. Det finnes lite ... -
Preferences of key actors on key issues in EU consumer policy
(Report;15-2019, Research report, 2019)The aim of this report is to investigate what characterises the perceptions of and preferences in EU consumer policy of various actor types that are involved in shaping and implementing this policy. More specifically, ... -
Prisforskjeller og grensehandel mellom Norge og Sverige
(Oppdragsrapport 5-2003, Report, 2003)I rapporten presenteres prisforskjeller på typiske grensehandelsprodukter, kjente merkevarer og alkoholholdige drikkevarer. I tillegg presenteres utviklingen i prisnivå i Norge og Sverige sammenlignet med EU spesielt, ... -
Prisforskjeller, prisutvikling og prisspredning i Norge og Sverige – 2002, 2003 og 2004
(Fagrapport 3-2004, Research report, 2004)Merkevarer mat var i oktober 2003 gjennomsnittlig 15 prosent lavere i Sverige enn i Norge, mens merkevarer ”non-food” var 8 prosent lavere. Dette var en reduksjon fra oktober 2002, da merkevarene samlet var 22 pro-sent ... -
Prissammenligning av handlekurv mellom Lidl og andre norske lavpriskjeder
(Oppdragsrapport 14-2004, Report, 2004)Nummer: 14-2004 Tilknyttede prosjekter Prismålinger -
Product lifetime in European and Norwegian policies
(Report;11-2021, Report, 2021)The objective in this report is to better understand how the increased product lifetime option has been positioned in policies over the past twenty years. By means of policy document analysis, we explore product lifetime ...