• Naturgarvet skinn i et miljøperspektiv 

      Klepp, Ingun Grimstad; Haugrønning, Vilde (Rapport;5-2021, Report, 2021)
      Rapporten tar utgangspunkt i naturgarveriet Jutulskinn (nå ULU) og deres utvikling av en ny kolleksjon i form av friluftslivsklær i skinn og pels. Rapporten er en leveranse i et ‘forprosjekt for innovasjon’ finansiert av ...
    • Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene 

      Tangeland, Torvald; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)
      Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ...
    • Når stordata blir Big Business 

      Dulsrud, Arne; Alfnes, Frode (Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)
      Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ...
    • Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022 

      Alecu, Andreea Ioana; Jacobsen, Eivind (SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)
      I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ...
    • Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring 

      Bugge, Annechen Bahr; Lavik, Randi; Lillebø, Kjersti (SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)
      Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ...
    • Norsk mat i et åpent marked 

      Jacobsen, Eivind (Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)
      Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ...
    • Det norske måltidsmønsteret 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (Rapport 2-2000, Report, 2000)
      Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ...
    • Ny start med fullført gjeldsordning 

      Poppe, Christian (Report, 2010)
      Den foreliggende studien er en analyse av hvordan det har gått med de som har gjennomført en gjeldsordning, og bygger på intervjuer med 271 personer som avsluttet sine ordninger i løpet av 2007. Intervjuene ble gjennomført ...
    • Nyheter i en digitalisert hverdag 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 10-2016, Report, 2016)
      Rapporten beskriver resultater fra prosjektet «Nyheter i endring – en studie av unge menneskers konsum av nyheter på smarttelefon». Prosjektet ble i hovedsak gjennomført av SIFO i 2015 med midler fra Rådet for anvendt ...
    • Om framtidens forbruksvaner - et 30 års perspektiv 

      Slettemeås, Dag; Jacobsen, Eivind (Fagrapport 1-2014, Report, 2014)
      Nummer: Fagrapport nr. 1-2014 Tilknyttede prosjekter Framtidens forbrukervaner
    • Omlegging av husholdningers avfallssystem 

      Oftebro, Vida Juul (Fagrapport 2-2013, Research report, 2013)
      Nummer: 2-2013
    • Oppdatering av forbruksområdet husholdningsartikler: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Blomberg, Lilli Wolland; Skuland, Silje Elisabeth; Ansteensen, Ann-Kristin (SIFO-rapport;1-2023, Report, 2023)
      Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet ‘husholdningsartikler’ i referansebudsjettet. Oppdateringen har bestått av å undersøke om varene som ligger inne i budsjettposten fortsatt er ...
    • Oppdatering av forbruksområdet «Andre dagligvarer»: Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Lynum, Markus; Skuland, Silje Elisabeth (Rapport;3-2022, Report, 2022)
      Denne rapporten er en sammenfatning av arbeidet med å oppdatere referansebudsjettets forbruksområde «Andre dagligvarer». Oppdateringen har tatt for seg relevansen til varene som har ligget inne i budsjettposten tidligere, ...
    • Oppdatering av forbruksområdet «Personlig pleie». Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i referansebudsjettet 

      Austgulen, Marthe Hårvik; Alecu, Andreea Ioana; Borgeraas, Elling (Rapport;1-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere forbruksområdet «Personlig pleie» i referansebudsjettet. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i budsjettposten fremdeles er relevant og om ...
    • Oppdatering av kostnader til spedbarn. Vurdering av vare- og tjenestegrunnlaget i Referansebudsjettet 

      Skuland, Silje Elisabeth (Rapport;2-2021, Report, 2021)
      Denne rapporten er en rapportering av arbeidet med å oppdatere kostnader til spedbarn. Oppdateringen innebærer å sjekke om det som ligger inne i de ulike budsjettpostene til fremdeles er relevant og om det trengs endringer ...
    • Opprinnelsesmerking av mat 

      Bjørkum, Ellen (Rapport 3-1999, Report, 1999)
      Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ...
    • Opprinnelsesmerking av norsk ull 

      Vittersø, Gunnar; Klepp, Ingun Grimstad; Tobiasson, Tone Skårdal; Kviseth, Kjersti (Oppdragsrapport nr. 5-2017, Report, 2017)
      Hensikten med denne rapporten er å undersøke mulighetene for en opprinnelsesmerking av norsk ull. Et slikt merke kan bidra til økt bevissthet og oppmerksomhet om norsk ull både blant produsenter og forbrukere, og dermed ...
    • Parabolens betydning for identifisering og tilhørighet blant innvandrere i Norge 

      Lillebø, Kjersti; Slettemeås, Dag (Fagrapport 4-2010, Research report, 2010)
      Denne rapporten tar for seg medie- og teknologibruk blant ikke-vestlige innvandrere i Norge. Et hovedutgangspunkt har vært å se på hvordan fjernsynet benyttes i hverdagen, med et særskilt fokus på bruk av satellittmedierte ...
    • Photophop, fillers og falske glansbilder? En studie blant ungdom om kjønn, kropp og markedsføring i sosiale medier 

      Steinnes, Kamilla Knutsen; Teigen, Helene Fiane; Bugge, Annechen Bahr (Rapport;3-2019, Research report, 2019)
      Denne studien undersøker hvordan kjønn og kropp framstilles i markedsføringen rettet mot ungdom på nett, hvordan ungdom opplever, påvirkes og forholder seg til dette, samt hva slags digital forbrukerkompetanse ungdommene ...