Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 181-200 of 334
-
Made to fit
(Oppdragsrapport 9-2013, Report, 2013)Nummer: 9-2013 Tilknyttede prosjekter Made to fit -
"Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer
(Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ... -
Mapping of the digital climate nudges in Nordic online grocery stores
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper explores how 21 Nordic online food retailers nudge their customers towards more climate-friendly food choices. We use a choice architecture taxonomy dividing the nudges into decision information, decision ... -
Mapping the landscape of digital food marketing: Investigating exposure of digital food and drink advertisements to Norwegian children and adolescents
(Report;17-2020, Research report, 2020)This report presents the results of a pilot mapping of the current digital marketing landscape of food and drinks directed at children between 3-17 years in Norway. The study follows the “Investigate Exposure”-step in the ... -
Markedsføring av økologiske produkter i utvalgte land
(Oppdragsrapport 13-2007, Report, 2007)I denne rapporten ser vi på utviklingen i de økologiske markedene i Storbritannia, Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. Vi ser på markedenes volum og vekst, på sertifiserings- og merkeordninger og de viktigste aktørene. ... -
Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere
(Oppdragsrapport;13-2018, Research report, 2018)Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge ... -
Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge
(Arbeidsrapport 13-1992, Report, 1992)Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre. -
Mat i farten. Muligheter for nye og sunnere spisekonsepter i hurtigmatmarkedet
(Research report, 2009-06)Sammendrag: I det norske matlandskapet finnes det en rekke steder hvor mat blir fremstilt for salg og servering. Noe under halvparten av befolkningen spiser på spisesteder av typen (stor-)kiosk, gatekjøkken, snackbar, ... -
Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser
(Rapporter population-2013, Report, 2013)Tilknyttede prosjekter EldreMat- Norwegian foods optimised for an ageing population (KMB) -
Mat og måltider for aktive eldre - en studie av aktive eldres preferanser, prioriteringer og praksiser
(SIFO-report;11-2013, Research report, 2013-09)Aktive eldre er opptatt av mat og måltider og helse. Matvanene forandrer seg over tid ettersom barna flytter ut, de får en diagnose relatert til kostholdet eller de blir alene. Ved diagnoser som hjerte- karsykdom eller ... -
Mat, måltid og moral - hvordan spise rett og riktig?
(SIFO-report;3-2015, Research report, 2015-10-06)Matforbruk er i økende grad blitt et spørsmål om ansvar og omsorg. I den nyliberalistiske retorikken blir forbrukerne hele tiden oppfordret til å handle sunne, naturlige, økologiske, etiske produkter, samt å unngå billig, ... -
Maten vi kaster
(Fagrapport nr. 1-2017, Report, 2017)Med mathåndtering i hverdagslivet som utgangspunkt finner denne rapporten fem hovedårsaker til matsvinn i norske husholdninger: (1) Forbrukerne er usikre når det gjelder egen vurdering av mattrygghet og matkvalitet, (2) ... -
Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt
(Arbeidsrapport 6-1998, Report, 1998)Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten ... -
Menneskerettigheter og etisk forbruk
(Rapport;9-2019, Research report, 2019)Ved hjelp av en spørreundersøkelse finner vi at de fleste nordmenn har begrenset tro på forbrukermakt. Imidlertid er det stadig flere som bedriver boikott av spesielle varemerker eller produkter fra spesifikke land. ... -
Merkestrategier for kjøtt i Europa
(Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ... -
Mestring og sårbarhet ved netthandel - En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers
(SIFO Rapport;2020:11, Research report, 2020)Denne rapporten bruker EU-kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers for å undersøke hvordan digital forbrukerkompetanse ved netthandel fordeler seg i befolkningen. Rapporten presenterer funn fra en landsdekkende ... -
Microplastic pollution from textiles: A literature review
(Project report No 1-2018, Report, 2018)The objective of this report is to give an overview of the current state of knowledge concerning microplastic pollution. We focus on microplastic fibres (microfibres) from textiles. The review is a part of a larger work ... -
Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?
(Rapport;6-2021, Report, 2021)Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som ... -
Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler
(Rapport 1-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement
(Rapport 6-1999, Report, 1999)Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ...