Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 139-158 of 334
-
Kampen om lokalene
(Rapport 10-1998, Report, 1998)I denne rapporten har vi sett på markedet for kjøp og leie av dagligvarerelaterte lokaler, med det for øye å se etter mekanismer av betydning for slike vertikale bindinger og etableringshindringer. Vi har fokusert på kampen ... -
Kan noen hjelpe til med pisking og røring?
(Oppdragsrapport 2-2004, Report, 2004)Nummer: 2-2004 Tilknyttede prosjekter Tester av husholdsprodukter -
Kartlegging av ekstrautgifter
(Oppdragsrapport nr. 6-2018, Report, 2018)På oppdrag fra Arbeids- og sosialdepartementet har SIFO gjennomført en kartlegging av ekstrautgifter knyttet til grunnstønadsordningen. Prosjektet består av to delprosjekter. Formålet med det første delprosjektet er å ... -
Kartlegging av manipulerende spilldesign. Delrapport 1 fra prosjektet «Pay to play»
(SIFO-rapport;12-2023, Report, 2023)Videospill er designet på bakgrunn av belønningssystemer for å holde spillerne engasjerte, og en betydelig andel av profitten fra spillindustrien kommer fra forbrukernes kjøp inne i spillene. Formålet med rapporten er å ... -
Kartlegging av utviklingen i butikkstruktur, dagligvareutvalg og dagligvarepriser
(Oppdragsrapport;5, Research report, 2019-07-11)Denne utredningen ser på utviklingen i butikkstruktur, vareutvalg og priser i norsk dagligvare. Den er skrevet på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet. Utgangspunktet er en delrapport om vareutvalg i norske og ... -
Kartlegging bruk av handlenett
(SIFO-rapport;2-2024, Report, 2024)I denne rapporten kartlegger vi bruk av handlenett i Norge. Vi undersøker hvem som eier handlenett, hvor mange handlenett folk har, hva de brukes til, levetid på ulike typer handlenett og faktorer som påvirker bruk av ... -
Kjennskap og holdninger til mobilitet i mobilmarkedet
(Report, 2009)En stor andel av dagens mobilabonnenter er tilknyttet en abonnementstype som gjør det vanskelig for abonnenten å skifte abonnement. Samtidig har abonnentene liten kunnskap om mobilmarkedet, hvilke tjenester som tilbys til ... -
Kjøkkenpraksis og mathygiene
(Fagrapport 3-2011, Report, 2011)Nummer: Fagrapport nr.3-2011 Tilknyttede prosjekter Kjøkkenhygiene -
Kjøp av håndverkertjenester
(Report, 2008)På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig ... -
Kjøpepress...hva er det for noe?
(Arbeidsrapport 4-1998, Report, 1998)Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ... -
Kjøtt og reklame
(Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ... -
Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie
(Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ... -
Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004
(Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ... -
Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne?
(Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ... -
Klesforbruk i Norge
(Fagrapport 2-2016, Report, 2016)Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ... -
Klær og miljø: Innkjøp, gjenbruk og vask
(Rapport;2-2020, Research report, 2020)Rapporten diskuterer klesanskaffelser og vedlikehold i dagens Norge basert på en spørreundersøkelse om bærekraftig forbruk. Respondentene rapporterte at de hadde anskaffet i gjennomsnitt 23,5 plagg i løpet av det siste ... -
Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom
(Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)Nummer: 11-2001 -
Den kommersielle ungdomstiden
(Fagrapport 6-2004, Report, 2004)Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering
(Rapport;8-2020, Research report, 2020)Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ...