Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 35-54 of 334
-
Dagligvareportalen og kvalitet
(Oppdragsrapport 4-2015, Report, 2015)Matkjedeutvalget (NOU 2011:4) anbefalte at det ble utviklet et verktøy som ville gjøre det lettere for forbrukerne å sjekke vareutvalg og -kvalitet og for å kunne sammenlikne priser. I forbindelse med utviklingsarbeidet ... -
Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000
(Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)Nummer: 5-2001 -
Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge
(Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ... -
Delingsøkonomien i Norge
(Oppdragsrapport 3-2016, Report, 2016)SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ... -
Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst
(Oppdragsrapport nr. 9-2017, Report, 2017)Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ... -
Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis
(SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ... -
Digital mestring og erfaringer med tjeneste-bundling blant norske forbrukere
(Report, 2011)Nummer: 13-2011 I denne rapporten tar vi for oss forbrukernes egenerfarte opplevelser av hvordan de håndterer ulike digital oppgaver i sitt hverdagsliv. Denne egenvurderte mestringen gir en indikasjon på den digitale ... -
Digitale medier, identitet og kjønn
(Fagrapport 2-2012, Report, 2012)Denne rapporten handler om 12-13 åringers forhold til spilling og sosiale medier i hverdagen, og er basert på forfatterens masteroppgave i sosialantropologi ved Universitet i Oslo som ble ferdigstilt våren 2011. Mastergraden ... -
Digitalt koronaliv 2020: Norske husstanders digitale håndtering av koronapandemien
(Rapport;7-2020, Research report, 2020)I denne rapporten har vi gjort analyser basert på en landsdekkende survey om «digitalt koronaliv». Dette gir oss et øyeblikksbilde av hvordan den norske befolkningen har opplevd og håndtert koronakrisen i den første fasen ... -
Diversity in food culture and consumption patterns. Survey results from seven European countries
(Report;6-2022, Report, 2022)In this report we have mapped diversity in food consumption in Europe with a view to organic, sustainable and local food, based on a survey with more than 15 000 respondents from Germany, Italy, Norway, Poland, the UK, ... -
Dream homes
(Fagrapport 1-2009, Research report, 2009)Rapporten undersøker de individuelle etableringene av norske fritidsboliger i området rundt Natal i Brasil. Mange ferierende nordmenn har etablert seg for korte, men repetitive perioder i Brasil. Denne rapporten søker å ... -
Dress med press – En studie av mannlig klesbruk i stortingssalen
(Fagrapport 7-2004, Report, 2004)Dressbruk er i dag ikke pålagt de mannlige stortingsrepresentantene. Forfatteren diskuterer derfor hvorfor de mannlige stortingsrepresentantene mener dress er naturlig i stortingssalen på Stortinget. Dressbruk er i dag ... -
Du og jeg og vi to
(Fagrapport 3-2007, Research report, 2007)Barne- og ungdomsfotball er et familieanliggende – og direkte eller indirekte involverer den majoriteten av den norske befolkningen. På den annen side er det ikke en aktivitet som de fleste kopler til forbruks-forskning. ... -
Dyr er ikke bare mat
(Oppdragsrapport 10-2002, Report, 2002)Dette er andre del av Dyrevelferdsstudien, og er basert på 1000 telefonintervjuer utført av Opinion as i perioden 7. – 17. oktober 2002. Hensikten med denne delen av prosjektet har vært å skissere et bilde av folks ... -
Dyrtid 4: Det er ikke over ennå. Husholdenes økonomiske trygghet i august 2023
(SIFO-rapport;11-2023, Report, 2023)Generelt ser vi en beskjeden bedring i husholdenes økonomiske trygghet sammenlignet med mars 2023. Men den økonomiske tryggheten er mye lavere enn før dyrtiden, særlig for de som stilte svakest i utgangspunktet og som ... -
Dyrtid III. Husholdenes økonomiske trygghet i mars 2023
(SIFO-rapport;3-2023, Report, 2023)Et økende økonomisk, sosialt og helsemessig skille vokser fram i det norske samfunnet — mellom en halvpart som er økonomisk trygge, hvor livet mer eller mindre fortsetter som før, og en voksende minoritet på 18 prosent av ... -
Dyrtid under oppseiling II. Husholdenes økonomiske trygghet i 2022
(Rapport;8-2022, Report, 2022)Det siste året har det vært en markant nedgang i husholdenes økonomiske trygghet. Nedgangen er langt større enn den vi så under korona-pandemien. Nesten alle hushold har fått merke at levekostnadene har økt til dels betydelig ... -
Dyrtid under oppseiling. Hvordan takler husholdene de økende levekostnadene?
(Rapport;5-2022, Report, 2022)De fleste husholdene har til nå klart seg bra selv om prisene på mange viktige livsområder har økt samtidig. Men siden januar har 28% fått noe dårligere økonomi og 5% mye dårligere økonomi. Viktigste årsak er kombinasjonen ... -
Døgnåpen handel - konsekvenser for de ansatte. En arbeidsmiljøundersøkelse
(Rapport 3-1998, Report, 1998)Dette er en undersøkelse om arbeidsmiljøet til ansatte som arbeider på ulike tidspunkter i varehandelen. For å belyse dette har vi valgt ut dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Det er her man finner de lengste ...