Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 195-214 of 336
-
Menneskerettigheter og etisk forbruk
(Rapport;9-2019, Research report, 2019)Ved hjelp av en spørreundersøkelse finner vi at de fleste nordmenn har begrenset tro på forbrukermakt. Imidlertid er det stadig flere som bedriver boikott av spesielle varemerker eller produkter fra spesifikke land. ... -
Merkestrategier for kjøtt i Europa
(Oppdragsrapport 7-2007, Report, 2007)Hovedhensikten med rapporten er å gi en oversikt over dominerende merkestrategier for kjøtt i utvalgte europeiske land (England, Sverige, Danmark og Frankrike) med henblikk hva slags informasjon som formidles og på hvilken ... -
Mestring og sårbarhet ved netthandel - En kartlegging av digital forbrukerkompetanse i Norge etter EU- kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers
(SIFO Rapport;2020:11, Research report, 2020)Denne rapporten bruker EU-kommisjonens Digital Competence Framework for Consumers for å undersøke hvordan digital forbrukerkompetanse ved netthandel fordeler seg i befolkningen. Rapporten presenterer funn fra en landsdekkende ... -
Microplastic pollution from textiles: A literature review
(Project report No 1-2018, Report, 2018)The objective of this report is to give an overview of the current state of knowledge concerning microplastic pollution. We focus on microplastic fibres (microfibres) from textiles. The review is a part of a larger work ... -
Miljø- og dyrevelferdsspørsmål knyttet til produksjon og forbruk av fisk og kjøtt – hva er forbrukernes betraktninger og betenkeligheter?
(Rapport;6-2021, Report, 2021)Denne rapporten er basert på to spørreundersøkelser blant norske forbrukere om deres betraktninger rundt produksjon og forbruk av fisk og sjømat. I tillegg har vi belyst en rekke sider av det store forskningsfeltet som ... -
Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler
(Rapport 1-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement
(Rapport 6-1999, Report, 1999)Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ... -
Miljøvernets plass i hverdagslivet. Intervjuer med utvalgte forbrukere
(Rapport 8-2000, Report, 2000)Formålet med dette prosjektet har vært å studere miljøvernets plass i folks mer eller mindre travle hverdagsliv. Hvor langt har miljøbevisstheten trengt inn i forbrukernes daglige rutiner? -
Minimumsbudsjett for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport nr. 14-2016, Report, 2016)Målet med den foreliggende rapporten er å presentere arbeidet med å utvikle et minimumsbudsjett for forbruksgifter. Et viktig mål med dette budsjettet er å utvikle et realinntektsmål som reflekterer et minimumsnivå. Dette ... -
Minstestandard for forbruksutgifter
(Oppdragsrapport 8-2003, Report, 2003)SIFOs oppdrag har vært å utvikle en minstestandard for forbruk, med utgangspunkt i SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter. Minstestandarden skal inngå i sosialdepartementets arbeid med å utarbeide anbefalte ... -
Mobilitet i ulike markeder, informasjonskanaler og grensehandel
(Report, 2012)Denne rapporten tar for seg forbrukernes mobilitet bank/forsikringsmarkedet, telemarkedet, kraftmarkedet og markedet for håndverkertjenester. Data er primært SIFO-surveyen i ulike år som er kilden. Færre nordmenn bytter ... -
Naturgarvet skinn i et miljøperspektiv
(Rapport;5-2021, Report, 2021)Rapporten tar utgangspunkt i naturgarveriet Jutulskinn (nå ULU) og deres utvikling av en ny kolleksjon i form av friluftslivsklær i skinn og pels. Rapporten er en leveranse i et ‘forprosjekt for innovasjon’ finansiert av ... -
Når grensene mellom reklame og journalistikk blir utydelige i avisene
(Oppdragsrapport nr. 16-2016, Report, 2016)Medieforbruket til norske husholdninger er i endring. En stadig større deler av mediekonsumet forflytter seg fra de tradisjonelle formatene, som papiravis, radio og TV, over på internett. Dette har skapt store utfordringer ... -
Når stordata blir Big Business
(Oppdragsrapport nr. 10-2017, Report, 2017)Hovedmålet med rapporten er å undersøke utvalgte norske kommersielle aktørers innsamling og utnyttelse av forbrukerdata og personopplysninger samt å gi en status for kommersiell utnyttelse av slike data i ulike sektorer. ... -
Noen hovedpunkter fra EU-kommisjonens Consumers Conditions Survey (CCS) 2022
(SIFO-rapport;8-2023, Report, 2023)I denne enkle tabellrapporten har vi sett på norske og europeiske borgeres opplevelse av å være forbruker, kjennskap til rettigheter, samt borgeres erfaringer på tvers av markeder. Rapporten er basert på tallmateriale fra ... -
Nordmenns brød- og kornvaner - i stabilitet og endring
(SIFO-report;2-2008, Research report, 2008-10)Økt forbruk av grove brød- og kornprodukter er en sentral målsetting i Regjeringens handlingsplan for et bedre kosthold i befolkningen i perioden 2007 til 2011. Alle er imidlertid ikke enige i denne målsettingen. De senere ... -
Norsk mat i et åpent marked
(Oppdragsrapport 12-2004, Report, 2004)Det lar seg ikke gjøre å sette opp en enkel liste over evige norske konkurransefordeler og ulemper. Disse vil endre seg i takt med kontekstuelle forhold rundt markedskonkurransen. Det lar seg ikke gjøre å sette opp en ... -
Norske drikkevaner. En forbrukssosiologisk studie av norske alkoholvaner i lys avlivsstil, matvaner og sosial bakgrunn
(Rapport 6-2001, Report, 2001)Nummer: 6-2001 -
Det norske måltidsmønsteret
(Rapport 2-2000, Report, 2000)Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ... -
Ny start med fullført gjeldsordning
(Report, 2010)Den foreliggende studien er en analyse av hvordan det har gått med de som har gjennomført en gjeldsordning, og bygger på intervjuer med 271 personer som avsluttet sine ordninger i løpet av 2007. Intervjuene ble gjennomført ...