Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 150-169 of 336
-
Kjøtt og reklame
(Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ... -
Kjøtt, holdninger og endring - en oppfølgingsstudie
(Oppdragsrapport 10-2001, Report, 2001)Rapporten retter søkelyset mot utviklingen i kjøttforbruk og i ulike holdninger til kjøtt i Norge i perioden 1997 til 2000, og for noen utvalgte tema fra 2000 til 2001. Hovedformålet er å undersøke endringer fram til 2000. ... -
Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004
(Oppdragsrapport 5-2005, Report, 2005)Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ... -
Kjøttfrie spisevaner – hva tenker forbrukerne?
(Oppdragsrapport nr. 14-2018, Report, 2018)I denne rapporten ser vi nærmere på betydningen av kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter i kostholdet. I hvilken grad synes norske forbrukere at kjøtt er nødvendig for å få en velsmakende, sunn, næringsrik og komplett middag? ... -
Klesforbruk i Norge
(Fagrapport 2-2016, Report, 2016)Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Denne rapporten gir en samlet gjennomgang av sentrale temaer omkring klesforbruket i Norge. Rapporten er skrevet for å danne ... -
Klær og miljø: Innkjøp, gjenbruk og vask
(Rapport;2-2020, Research report, 2020)Rapporten diskuterer klesanskaffelser og vedlikehold i dagens Norge basert på en spørreundersøkelse om bærekraftig forbruk. Respondentene rapporterte at de hadde anskaffet i gjennomsnitt 23,5 plagg i løpet av det siste ... -
Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom
(Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)Nummer: 11-2001 -
Den kommersielle ungdomstiden
(Fagrapport 6-2004, Report, 2004)Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres forbruk på en rekke områder. Hva de bruker penger på, og hva dette varierer med. Rapporten ser på skoleelever i ungdomsskolen og videregående og deres ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Kompetansesenteret for gjeldsrådgivning i Nord-Trøndelag. Sluttrapport fra en følge-evaluering
(Rapport;8-2020, Research report, 2020)Nord-Trøndelag-prosjektet har vært et unikt prosjekt i norsk sammenheng. Dette er det eneste eksemplet på en regional sentralisering av kreditorforhandlingene, hvor 23 kommuner i Nord-Trøndelag samarbeider gjennom sju ... -
Kompetente forbrukere?
(Fagrapport 3-2005, Research report, 2005)Det er en meget klar sammenheng mellom forbrukerkompetanse og refleksiv forbrukerpraksis. Datamaterialet gir ikke grunnlag for å hevde at forbrukerne i Norge er spesielt godt og bredt orientert i markedene. Heller ikke kan ... -
Kravspesifikasjon for innkjøp av klær til enslige mindreårige asylsøkere
(Oppdragsrapport 8-2010, Report, 2010)Nummer: 8-2010 Tilknyttede prosjekter none -
Kreft og levekår
(Oppdragsrapport 11-2005, Report, 2005)Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av Kreftforeningen. Rapporten inngår som dokumentasjonsrapport til forprosjektet ”Kreft og personlig økonomi” i regi av ... -
Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk
(Rapport 9-1998, Report, 1998)Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare ... -
Kroppserfaringer og slankevaner
(Fagrapport 5-2007, Report, 2007)Vi lever i en tid hvor kropp og kroppsfasong står i fokus. Kroppen er en identitetsmarkør som forteller hvem vi er. En slank kropp uttrykker kontroll og beherskelse, mens en stor kropp gir signaler om forfall og lav moral. ... -
Kroppsrelatert matforbruk og helse
(Report, 2014) -
KRUS final report: Enhancing local value chains in Norway
(Oppdragsrapport;8-2019, Research report, 2019)Fra prosjektet startet i 2015 og frem til slutten i 2019 har KRUS hatt to mål: å forbedre markedet for og verdien av norsk ull og kartlegge mulighetene for lokal produksjon som et skritt mot bærekraft i klesindustrien. ... -
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
(Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ... -
Kunnskap om personlig økonomi
(SIFO Rapport;2020:10, Research report, 2020-09-14)Denne rapporten handler om å identifisere kunnskap som er avgjørende for å oppnå en trygg og bærekraftig økonomisk situasjon for folk i Norge. Vi undersøker hvor denne kunnskapen kommer fra, og hvilke kunnskapskanaler som ... -
Kunnskap om privatøkonomi blant ungdom
(SIFO-rapport;7-2024, Report, 2024)Denne rapporten handler om hvor mye ungdom mellom 18 og 20 år vet om privatøkonomi, og hvordan de bruker denne kunnskapen for å mestre sine økonomiske liv og oppnå økonomisk trygghet. Denne kunnskapen er avgjørende for å ...