Blar i Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 563
-
Tillit til mat i kugalskapens tid
(Rapport 5-2000, Report, 2000)I denne rapporten presenteres resultater fra tre overlappende sett av datamaterialer: Først sammenlignes forbrukere i Norge med forbrukere i 15 andre europeiske land på to indekser over forbrukertillit. Deretter sammenlignes ... -
Helse- og miljøfarlige kjemikalier
(Oppdragsrapport 3-2000, Report, 2000)Denne rapporten bygger på resultater fra en publikumsundersøkelse utført på oppdrag fra, og i samarbeid med; Riksrevisjonen. Oppdragets formål var å foreta en representativ publikumsundersøkelse knyttet til ... -
Fra eggvendte laken til festlig lapp på baken
(Arbeidsrapport 3-2000, Report, 2000)Denne rapporten tar for seg endringer i omtalen av ulike teknikker for å økonomisere med tekstiler gjennom det 20.-århundre. Materialet til undersøkelsen består av 80 håndarbeidsbøker, samt noen tidsskrifter og dameblader. ... -
SIFOs innspill i arbeidet med utformingen av statlige veiledende normer for utmåling av økonomisk sosialhjelp
(Oppdragsrapport 2-2000, Report, 2000) -
Barn og Internett-reklame
(Rapport 7-2000, Report, 2000)Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ... -
Ungdommers måltider. En studie av livssituasjon, mat og kjønn
(Rapport 6-2000, Report, 2000)I denne kvalitative studien tar vi utgangspunkt i en gruppe ungdom som har egen husholdning. Siktemålet er å få en forståelse av ungdoms mat-vaner i overgangen mellom foreldrehjemmet og den første etablering utenfor hjemmet. ... -
Det norske måltidsmønsteret
(Rapport 2-2000, Report, 2000)Forholdet mellom holdning og handling har her vært viktig. Flere kvantitative studier viser at noe over halvparten av representative utvalg anser seg som miljøbevisste forbrukere. Hva folk oppgir å gjøre i praksis har ... -
Miljøvernets plass i hverdagslivet. Intervjuer med utvalgte forbrukere
(Rapport 8-2000, Report, 2000)Formålet med dette prosjektet har vært å studere miljøvernets plass i folks mer eller mindre travle hverdagsliv. Hvor langt har miljøbevisstheten trengt inn i forbrukernes daglige rutiner? -
Naiv tillit? Forbrukernes tillit til mat i Norge, Belgia og England
(Arbeidsnotat 2-2000, Notat, 2000)Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har gjennomført en omfattende undersøkelse om tillit til mat i Norge. Et tilfeldig utvalg på 1000 norske forbrukere har i telefonintervjuer svart på spørsmål knyttet til ... -
Dagligvaretilgang i ulike regioner - utvikling 1980-2000
(Oppdragsrapport 5-2001, Report, 2001)Nummer: 5-2001 -
Norske drikkevaner. En forbrukssosiologisk studie av norske alkoholvaner i lys avlivsstil, matvaner og sosial bakgrunn
(Rapport 6-2001, Report, 2001)Nummer: 6-2001 -
Det kommer jo an på hva folk vil ha…liksom
(Oppdragsrapport 11-2001, Report, 2001)Nummer: 11-2001 -
Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA
(Oppdragsrapport 12-2001, Report, 2001)Nummer: 12-2001 -
I år som i fjor – en landsrepresentativ studie av antatte julegavekostnader 2001
(Oppdragsrapport 24-2001, Report, 2001)Nummer: 24-2001 -
Leveringspresisjon i dagligvarebutikkene i Finnmark
(Oppdragsrapport 23-2001, Report, 2001)Nummer: 23-2001 -
Hvorfor går klær ut av bruk?
(Rapport 3-2001, Report, 2001)Denne rapporten handler om hvorfor kvinner slutter å bruke klær og ønsker å kvitte seg med dem. Årsakene til avhending diskuteres i forhold til kvinnenes klesvaner. Klesvaner er både hvordan vi kler oss, og hva vi tenker ...