• Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet 

      Frønes, Ivar; Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)
      Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ...
    • Referansebudsjettet 1999 

      Ukjent forfatter (Report; andre, 1999)
      Denne filen gir et sammendrag av referansebudsjettets tall for 1999, og viser et utregnet budsjett for en eksempelfamilie.
    • "Mangfoldet er uroens mor" - Endrede institusjonelle forutsetninger for tillit i verdikjeden for matvarer 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 11-1999, Report, 1999)
      Tillit er et element som må være tilstede for at transaksjoner skal kunne gjennomføres (se for eksempel Williamsson 1985). Dette er spesielt uttalt i tilknytning til kjøp og salg av matvarer, fordi maten, som føde innebærer ...
    • Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet. 

      Fagerli, Rønnaug (Rapport 1-1999, Report, 1999)
      Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ...
    • Loppemarked - mye mer enn man tror. En studie av loppemarkeder i Oslo 

      Briel, Trond S. (Rapport 4-1999, Report, 1999)
      Rapporten tar for seg loppemarkeder i Oslo til inntekt for foreninger eller veldedige formål. Loppemarked bygger på en dugnadsånd blant frivillige, ofte foreldre, som gjennom sitt arbeid skaffer inntekter til diveres ...
    • Opprinnelsesmerking av mat 

      Bjørkum, Ellen (Rapport 3-1999, Report, 1999)
      Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ...
    • Bruk av drikkevarer - hvem, hva og hvor? 

      Bye, Elin (Rapport 8-1999, Report, 1999)
      Hensikten med prosjektet er å bidra til økt kunnskap om forbruket av uli-ke drikkevarer. Bakgrunnen for dette er de til dels store endringer som har funnet sted i konsumet av de ulike drikkevarene i løpet av de senere år. ...
    • Miljømonitor. Stabilitet og endring i forbrukernes miljøengasjement 

      Nyberg, Anders (Rapport 6-1999, Report, 1999)
      Denne rapporten er den siste i et større prosjekt (1995-97) hvor vi har forsøkt å registrere endringer i miljøpolitisk kultur, miljøengasjement og sammenhengen mellom holdninger og handlinger over tid. Rapporten baserer ...
    • Økologisk produsert mat: Forbrukernes vurderinger og bruksmønster 

      Nyberg, Anders; Wandel, Margareta; Torjusen, Hanne (Rapport 5-1999, Report, 1999)
      Forbrukerne har rett til å føle seg trygge på at maten de spiser ikke utgjør en fare for liv og helse. For forbrukerne er det derfor viktig å få informasjon slik at man kan gjøre velbegrunnede valg.
    • Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje 

      Heggem, Reidun; Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)
      Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ...
    • Om matkultur... 

      Amilien, Virginie (Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)
      Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ...
    • Forbrukernes rolle i lanseringen av økologisk melk 

      Vittersø, Gunnar (Arbeidsnotat 5-2000, Notat, 2000)
      Dette er en case-studie av lanseringen av økologisk melk på det norske markedet. Studien er en del av prosjektet ”Forbrukerens rolle i miljøpolitiske suksesser”. En overordnet problemstilling for prosjektet er hvilken rolle ...
    • Prispåslag for meierivarer 1983 -1999 

      Strand, Marit (Arbeidsnotat 12-2000, Notat, 2000)
      Dette notatet om marginberegninger på meierivarer er en del av prosjektet margin­undersøkelser for jordbruksbaserte matvarer. Delprosjektet har som hovedformål å kartlegge prisstrukturen i distribusjonskanalen fra produsent ...
    • En intuitiv innføring i logistisk metode 

      Tufte, Per Arne (Arbeidsnotat 8-2000, Notat, 2000)
      I dette notatet tar jeg opp en meget vesentlig forutsetning for ordinær regresjon, nemlig at den avhen­gige variabelen i prinsippet må være metrisk eller kvantitativ, dvs. enten på intervall- eller forholds­talls­­nivå. ...
    • Blyfri bensin. Forbrukernes rolle i utfasingen av blyholdig bensin 

      Throne-Holst, Harald (Arbeidsnotat 17-2000, Notat, 2000)
      Vi har her tatt for oss utviklingen frem mot lanseringen av blyfri bensin, og den påfølgende utfasingen av blyholdig bensin. Vårt fokus har vært på forbrukernes rolle i denne prosessen. Dette er den fjerde og siste delen ...
    • Forbrukerne i et globalt marked 

      Jacobsen, Eivind (Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)
      Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ...
    • Hvordan opplever foreldre den kommersielle hverdagen? 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 13-2000, Notat, 2000)
      Hvordan er det å vokse opp i dag? Og hvordan er det å være foreldre? Hvilke utfordringer og problemer står dagens foreldre overfor i en barndom og ungdomstid som ofte blir beskrevet som kommersiell, og hvor forbruk, moter ...
    • Jeg liker penger og skulle gjerne hatt mer…. Samtaler med barn og unge om det å vokse opp i en kommersiell hverdag 

      Brusdal, Ragnhild (Arbeidsnotat 14-2000, Notat, 2000)
      Det skrives å snakkes mye om dagens unge og hvordan det er å vokse opp i dag. Mange voksne uttrykker bekymringer for de oppvoksende slekter. En av disse bekymringene knytter seg til det vi kan kalle kommersialiseringen av ...
    • Det norske måltidsmønsteret - ideal og praksis 

      Bugge, Annechen Bahr; Døving, Runar (SIFO-report;2-2000, Research report, 2000)
      Dette er en studie om det norske måltidsmønsteret. Hensikten med prosjektet var å øke kunnskapen om hvilken rolle og verdi måltidet har i den moderne hverdagen. Studien har vært delt i to overordnede problemområder. På den ...
    • Alminneliggjøring av reiseformidleres nettjenester 

      Borch, Anita (Opdragsrapport 1-2000, Report, 2000)
      Økt økonomisk velferd, mer ferie og fritid, samt økt forbruk av reise- og opplevelsesorienterte tjenester gir reiselivsformidlere håp for framtiden. Samtidig setter mer individuelle forbrukerpreferanser, økt konkurranse ...