dc.contributor.author | Jamissen, Grete | |
dc.date.accessioned | 2011-11-17T09:28:00Z | |
dc.date.available | 2011-11-17T09:28:00Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Jamissen, G. (2011) Om erfaringskunnskap og læring : et essay. UNIPED, 34 (3), 30-40. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.other | FRIDAID 843281 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/975 | |
dc.description.abstract | Med utgangspunkt i en konkret undervisningssituasjon, reflekterer jeg i
dette essayet rundt erfaring som kunnskapsform og utfordringer i
tilrettelegging for erfaringsbasert læring for voksne. Erfaring og erfaringskunnskap
diskuteres med utgangspunkt i aristoteliske kunnskapsformer
med vekt på forholdet mellom uartikulert kroppslig erfaring og begrepsfestet
kunnskap. Sentrale begreper i diskusjonen er fenomenologisk
kunnskap, habitus og narrativ. Tilrettelegging for erfaringslæring
handler om å skape rom for refleksjon, en ettertankens systematikk.
Innholdsmessig handler det om å bevisstgjøre erfaringens plass i egen
kunnskapsforståelse, om å bli kjent med hvordan den akkumulerte
erfaringen påvirker vår forståelse og våre handlinger og om å bruke
erfaring som utgangspunkt for å tilegne seg fag og teori. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitets- og Høgskolerådet | en_US |
dc.relation.ispartofseries | UNIPED;34 (3) | |
dc.subject | Erfaringsbasert læring | en_US |
dc.subject | Erfaringskunnskap | en_US |
dc.subject | Læring | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Om erfaringskunnskap og læring : et essay | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |