Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJamissen, Grete
dc.date.accessioned2011-11-17T09:28:00Z
dc.date.available2011-11-17T09:28:00Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationJamissen, G. (2011) Om erfaringskunnskap og læring : et essay. UNIPED, 34 (3), 30-40.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.otherFRIDAID 843281
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/975
dc.description.abstractMed utgangspunkt i en konkret undervisningssituasjon, reflekterer jeg i dette essayet rundt erfaring som kunnskapsform og utfordringer i tilrettelegging for erfaringsbasert læring for voksne. Erfaring og erfaringskunnskap diskuteres med utgangspunkt i aristoteliske kunnskapsformer med vekt på forholdet mellom uartikulert kroppslig erfaring og begrepsfestet kunnskap. Sentrale begreper i diskusjonen er fenomenologisk kunnskap, habitus og narrativ. Tilrettelegging for erfaringslæring handler om å skape rom for refleksjon, en ettertankens systematikk. Innholdsmessig handler det om å bevisstgjøre erfaringens plass i egen kunnskapsforståelse, om å bli kjent med hvordan den akkumulerte erfaringen påvirker vår forståelse og våre handlinger og om å bruke erfaring som utgangspunkt for å tilegne seg fag og teori.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og Høgskolerådeten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;34 (3)
dc.subjectErfaringsbasert læringen_US
dc.subjectErfaringskunnskapen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleOm erfaringskunnskap og læring : et essayen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel