Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngebretsen, Berit
dc.contributor.authorWalseth, Kristin
dc.contributor.authorElvebakk, Lisbeth
dc.date.accessioned2021-01-05T13:36:45Z
dc.date.accessioned2021-02-26T08:56:02Z
dc.date.available2021-01-05T13:36:45Z
dc.date.available2021-02-26T08:56:02Z
dc.date.issued2020-12-14
dc.identifier.citationEngebretsen B, Walseth K, Elvebakk L. Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020;104(4):361-375en
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9758
dc.description.abstractArtikkelen viser til et forskningsprosjekt hvor formålet var å prøve ut en ny didaktisk tilnærming til kroppsøvings- faget. Denne nye tilnærmingen, aktivistisk tilnærming, er en didaktisk modell utviklet av Oliver og Kirk (2015) med sterkt fokus på elevmedvirkning, elevenes kroppslige erfa- ringer, utforskende arbeidsmetoder og det å følge elever over tid. Målsettingen med modellen er å endre kropps- øvingsundervisningen slik at den bedre inkluderer alle elevene. Prosjektet ble gjennomført i kroppsøvingsunder- visningen til en 10. klasse gjennom et vårsemester. Den aktivistiske tilnærmingen ble brukt i planlegging og gjen- nomføring av undervisningen. Artikkelen har som mål å presentere hvordan vi implementerte den aktivistiske til- nærmingen i kroppsøving, og vise hvordan en gruppe av elever som tidligere mistrivdes i kroppsøving, responderte på en undervisning med aktivistisk tilnærming. Resultate- ne fra prosjektet viser at jentene opplevde trygge lærings- partnere og medbestemmelse som positivt for sin opplevelse av undervisningen. I tillegg var organiseringsformer som bidro til mindre synlighet i aktivitetene, og et tematisk fokus på kroppsbevissthet, viktige endringer som bidro til at de på slutten av semesteret rapporterer økt trivsel i kroppsøvingsundervisningen.en
dc.description.abstractThe article reports from a research project where the purpose was to develop a new didactic approach to Physical Education (PE). The activist approach is a new didactic approach developed by Oliver and Kirk (2015). The approach includes four key dimensions; student-centered teaching, a focus on students embodied experiences, inquiry-based methods and a focus on responding to the students’ needs over time. The purpose of the model is to make PE teaching more inclusive for all students. The study was conducted with 10th grade stu- dents during the spring semester. The activist approach was used when plan- ning and conducting the teaching. The purpose of the article is to present how we implemented the activist approach in PE and show how a group of students that previously disliked PE responded to the new approach. The results from the study show that the girls responded positively to the activist approach. The girls liked to work with learning partners and to be given co-determina- tion in PE. Moreover, the girls underlined that less visibility in PE, and a thematic focus on body awareness, were important factors for their positive experience with the activist approach in PE.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.relation.ispartofseriesNorsk pedagogisk tidsskrift;Årg 104, nr 4
dc.rightsDette er en akseptert, fagfellevurdert postprint-versjon av følgende tidsskriftartikkel: Engebretsen B, Walseth K, Elvebakk L. Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget? Norsk pedagogisk tidsskrift. 2020;104(4):361-375. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-04en
dc.subjectKroppsøvingen
dc.subjectKjønnen
dc.subjectAktivistiske tilnærmingeren
dc.subjectElevmedvirkningen
dc.subjectPhysical educationen
dc.subjectGendersen
dc.subjectActivist approachesen
dc.subjectStudent-centered approachesen
dc.titleJenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?en
dc.title.alternativeGirls and Physical Education. How can the activist approach contribute to better Physical Education experiences for girls?
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2021-01-05T13:36:45Z
dc.description.versionacceptedVersionen
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1504-2987/2020-04-04
dc.identifier.cristin1865679
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskrift


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel