Kommunikasjonsutfordringer mellom barneverntjenesten og tamilske familier
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9450Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tematikken i denne masteroppgaven er kommunikasjonsutfordringene mellom barneverntjenesten og
tamilske brukere. Hovedmålet med denne studien er å undersøke utfordringer i kommunikasjonen mellom
tamilske familier og saksbehandlere i samarbeidet i det norske barnevernet. Bakgrunnen for valg av temaet
er min interesse på feltet. I tillegg til min interesse undrer jeg over hva som skjer i kommunikasjonen som
skaper utfordringer i samarbeidet. Jeg ønsker å tilegne meg mer kunnskap og bidra til økt innsikt og
forståelse ved å se på mine deltakeres erfaringer som skaper et helhetlig bilde av noen hverdagslige
utforinger i barnevernet som for eksempel fordommer ovenfor hverandre og språklige barrierer.
Metoden for dette prosjektet er basert på kvalitative intervjuer, der jeg har intervjuet åtte deltakere. Av de
åtte deltakerne var det fem tamilske minoritetsbrukere som har hatt erfaring med barnevernet. Av de fem
minoritetsbrukerne samtykket to deltakere til å snakke med saksbehandleren deres i saken, mens en
samtykket til at jeg fikk snakke med kulturtolken i saken. Det er blitt benyttet semistrukturert intervjuguide
for å samle inn data fra deltakerne. Dette medfører at jeg har tilgang til noen ulike perspektiver på de
utfordringene som kan oppstå i samarbeidet mellom minoritetsbrukere og barnevernet. Jeg har valgt å løse
oppgaven ved å bruke casestudie, der jeg har presenter flere utsnitt av et case som gjenspeiler funnene i
denne studien.
Hovedfunn i studien viser at det er ulike kommunikasjonsutfordringer i samarbeidet mellom
saksbehandleren i barneverntjenesten og minoritetsbrukere, eksemplifisert med tamilske familier. En
vesentlig del av disse utfordringene handler om kulturelle og språklige barrierer. Ut i fra materialet mitt ser
jeg at fordommer også er et viktig element som skaper utfordringer i samarbeidet. Fordommene fører til at
deltakerne opplever det som utfordrende å skape relasjoner og tillit til barnevernet. Et annet sentralt funn
jeg har gjort i min undersøkelse er at minoritetsforeldre mener at det er mangel på kultursensitivitet i
barnevernet. Her trekker minoritetsdeltakerne mine blant annet plassering av minoritetsbarn i norske
fosterhjem.
Beskrivelse
Master i sosialfag