Show simple item record

dc.contributor.advisorFalch-Eriksen, Asgeir
dc.contributor.authorOlsen, Lena Høistad
dc.date.accessioned2021-01-25T11:39:05Z
dc.date.available2021-01-25T11:39:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9417
dc.descriptionMaster i sosialfagen
dc.description.abstractBarnevernet er avhengig av at organisasjoner som skolen melder ifra ved mistanke om omsorgssvikt. I denne casestudien er formålet å utforske hvordan skolen etterfølger sin juridiske plikt til å verne om barn. Sentrale spørsmål er: Hvilken kunnskap har skolen om å identifisere omsorgssvikt, og hvordan praktiserer skolen meldeplikten til barnevernet. Resultatene viser at skolen har lite teoretisk kunnskap om tegn på omsorgssvikt, og at det foreligger misoppfatninger rundt meldeplikten. Artikkelen konkluderer med at skolen ikke etterfølger meldeplikten i tilstrekkelig grad, hvilket truer barnets rett til beskyttelse, men at det er behov for mer forskning for å utforske om disse funnene er utbredt.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectBarnevernen
dc.subjectOmsorgssvikten
dc.subjectMeldeplikten
dc.subjectSkoleen
dc.subjectBarnekonvensjonenen
dc.subjectIdentifiseringen
dc.titleSkolen og meldeplikten - En casestudie av hvordan skolen ivaretar sin plikt til vern av barnen
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record