Show simple item record

dc.contributor.advisorHermansen, Åsmund
dc.contributor.advisorSolem, May Britt
dc.contributor.authorHolten, Trine
dc.date.accessioned2021-01-25T09:03:14Z
dc.date.available2021-01-25T09:03:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/9405
dc.descriptionMaster i familiebehandlingen
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the relationship between school related stress and the absence of depressive symptoms, and whether social resources can contribute to the fact those children who experience school related stress may still have high absence of depressive symptoms. The study is based on quantitative data obtained by a survey conducted by the Norwegian Social Research (NOVA) and Ungdata in 2017. The respondents are 6315 children from 10 to 12 years old (5-7th grade) from Asker and Bærum. The thesis utilizes a salutogenic orientation, as well as biopsychosocial and systemic understandings to look at the relationship between school related stress and the absence of depressive symptoms. The results show that there is a negative relationship between high levels of school related stress and absence of depressive symptoms. Those children who report lower levels of school related stress also report higher levels of absence of depressive symptoms than those who report higher levels of school stress. This study also show that social relationships mediate for the negative association between school related stress and absence of depressive symptoms. Relationships with friends seem to have a greater explanatory power than relationships with parents have. The results in this study contribute to increased knowledge about the relationship between school related stress and absence of depressive symptoms, as well as the importance of social relationships of social support for children from 10 to 12 years in Asker and Bærum. This is important for family therapy, as the field focuses on systemic relationships and the importance of relationships of social support. The discussions and the analyzes in the thesis contribute to reflection on how significant relationships of social support are for children from 10-12 years. Continued research is needed to further understand 10-12 year olds' everyday life and absence of depressive symptoms. The study sheds light on children's experiences of school related stress and what can help children cope with this stress. Further research is needed to increase knowledge about 10-12 year olds' lives and the absence of depressive symptoms. The findings from the study can contribute to give inspiration for further research.en
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke sammenhengen mellom skolestress og fravær av depressive symptomer, og om sosiale ressurser kan bidra til at barn som opplever skolestress likevel kan oppleve fravær av depressive symptomer. Studien tar utgangpunkt i kvantitative data hentet fra en undersøkelse gjort av Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) og Ungdata i 2017. Respondentene er 6315 barn fra 10 til 12 år (5-7. trinn) fra Asker og Bærum kommune. Oppgaven benytter seg av en salutogen orientering, samt biopsykososiale- og systemiske forståelser for å se på sammenhengen mellom skolestress og fravær av depressive symptomer. Resultatene fra studien viser at det er en negativ sammenheng mellom skolestress og fravær av depressive symptomer. De barna som rapporterer om lavere nivå av skolestress rapporterer også om høyere nivå av fravær av depressive symptomer, enn de som rapporterer om høyere nivå av skolestress. Analysene i studien viser også at venne- og foreldrerelasjoner medierer for den negative sammenhengen mellom skolestress og fravær av depressive symptomer. Vennerelasjoner ser ut til å ha en større forklaringskraft enn det foreldrerelasjoner har. Resultatene bidrar til økt kunnskap om sammenheng mellom skolestress og fravær av depressive symptomer, samt relasjoners betydning for barn fra 10 til 12 år i Asker og Bærum. Dette er viktig innenfor familieterapifeltet da feltet har fokus på systemiske sammenhenger og relasjoners betydning. Diskusjonene og analysene i studien bidrar til refleksjoner rundt hvor viktig gode relasjoner er for barna. Studien belyser barns opplevelse av skolerelatert stress og hva som kan bidra til å håndtere dette stresset. Det er behov for videre forskning for å øke kunnskapen om 10-12 åringers hverdag og fravær av depressive symptomer. Funnene i studien kan bidra til inspirasjon for videre forskning.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten
dc.subjectSkolestressen
dc.subjectDepresjonen
dc.subjectSkoleen
dc.subjectStressen
dc.subjectPsykisk helseen
dc.subjectDepressive symptomeren
dc.subjectForeldreen
dc.subjectVenneren
dc.subjectGode relasjoneren
dc.subjectRelasjoneren
dc.titleSkolestress og fravær av depressive symptomer - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom skolestress, relasjoner og fravær av depressive symptomer hos 10-12 åringer i Asker og Bærum.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record