Nyutdannede anestesisykepleieres egenvurdering av kompetanse
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/9198Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Pasienter på norske sykehus blir stadig eldre og har et mer komplekst sykdomsbilde. Derfor er det nødvendig med høy kompetanse hos anestesisykepleierne for å oppnå målene knyttet til kvalitet, pasientsikkerhet og effektivitet. De senere årene har det skjedd en endring i anestesisykepleieutdanningen med innføringen av mastergrad. På tross av dette er det lite kunnskap om hvordan nyutdannede anestesisykepleiere vurderer egen kompetanse.
Hensikt: Studiens hensikt var å få mer kunnskap om hvordan nyutdannede anestesisykepleiere med inntil tre år vurderer sin egen kompetanse i forhold til kravene de møter i jobben, sett opp mot ulike kompetanseområder.
Metode: En kvantitativ tverrsnittstudie hvor det ble benyttet et validert spørreskjema til å kartlegge subjektiv vurdering av nyutdannede anestesisykepleieres kompetanse. Studien ble gjennomført ved tre store sykehus i en tre ukers periode i januar 2019. Det ble anvendt statistiske analyser i studien.
Resultater: 50 nyutdannede anestesisykepleiere deltok i studien. De scoret seg høyest på samarbeidskompetanse og lavest på pedagogikk og fagutviklingskompetanse. Det var ingen signifikante forskjeller i total kompetanse mellom anestesisykepleierne med lengst og kortest erfaring.
Konklusjon: Nyutdannede anestesisykepleiere ved tre store sykehus vurderte sin kompetanse som tilfredsstillende uavhengig av antall års erfaring. Det var ingen kompetanseområder hvor anestesisykepleiere vurderte sin kompetanse som mangelfull. Masterutdanning gir økt evne til å påvirke faglig praksis. Background: Patients in hospitals are getting older and have a more complicated picture of
illness. Therefore, a high level of expertise is required of the anesthesia nurses in order to
achieve the goals related to quality, patient safety and efficiency. In recent years, there has
been a change in the anesthesia nursing education program with the introduction of a master's
degree. Despite this, there is little knowledge about how anesthesia nurses evaluate their own
competence.
Purpose: The purpose of the study was to gain more knowledge about how newly graduated
nurse anesthetists with up to three years of experience, assess their own competence in
relation to job requirements and in different areas of competence.
Method: A quantitative cross-sectional study in which a valid questionnaire was used to
examine the self-assessed competence of newly graduated nurse anesthetists. The study was
conducted at three major hospitals over a three-week period in January 2019. Statistical
analyzes were used in the study.
Result: 50 newly graduated nurse anesthetists participated in the study. They scored highest in
the category of collaborative competence and lowest in the pedagogy and professional
development category. There were no significant differences in overall competence between
the nurse anesthetist with long and short experience in our survey.
Conclusion: Newly graduate nurse anesthetists at three large hospitals considered their
competence to be satisfactory regardless of the number of years of experience. There were no
areas of expertise where anesthesia nurses rated their competence as inadequate. Master's
degree programs increases the ability to influence professional practice.
Beskrivelse
Master i anestesisykepleie