Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
Abstract
Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er
rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller
uten formell kompetanse i musikk. Problemstillingen i denne masteroppgaven er: «Hvordan bruker lærere
som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i
musikkundervisningen?» Den problemstillingen besvares ved å se nærmere på hvilke digitale verktøy
lærere bruker i planlegging av og i undervisning. Den ser også på praksiser knyttet til bruk av digitale
verktøy i musikkfaget og hvordan lærere oppgir å bruke digitale verktøy både under planlegging og i
undervisning. Den utforsker også hvordan holdninger kan påvirke bruk av verktøy i dette faget.
Bakgrunnen for studien bygger på data samlet inn fra strukturerte e-post intervjuer der 24 respondenter fra
et fylke i Norge har deltatt. Dataene er analysert og tolket i henhold til tidligere forskning og didaktisk bruk
av digitale verktøy i musikkundervisningen.
Data fra studien viser at det i stor grad er allmenne digitale verktøy som benyttes i musikkundervisningen
og i mindre grad fagspesifikke verktøy. Spesielt presentasjonsverktøy for å vise fram informasjon og
eksempler. Det er flere faktorer som kan spille inn på hvordan lærere bruker digitale verktøy i
undervisningen blant annet holdninger til nytteverdien og kunnskap om bruk av digitale verktøy i
musikkfaget.
Studien viser at lærere opplever at musikkfaget ikke er et satsingsfag på skolene der de er ansatt og at de
billigste verktøyene ofte er eneste mulighet for bruk av digitale verktøy i musikkfaget. Dette er en faktor som
kan påvirke bruk av digitale verktøy i dette faget.
Description
Master i IKT-støttet læring