Hvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?
Abstract
Skolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å
bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige
arbeidsredskaper for lærerne og de har potensiale til å være med å forme innholdet i undervisningen.
Formålet med denne studien er å få fram kunnskap om hvorfor og hvordan lærere bruker digitale lærebøker
i undervisningen. Fokuset i oppgaven er å se på årsakene som ligger til grunn for valg av digitale
lærebøker og i hvilken grad lærere legger vekt på metodisk variasjon i bruken av læreverkene. Vår studie
ønsker samtidig å belyse hvilken kompetanse lærere trenger for å kunne implementere digitale lærebøker i
undervisningen.
Bakgrunnen for studien er at digitaliseringen av samfunnet setter økt fokus og press på norske skoler til å
henge med i denne raske digitale utviklingen. Skolen og utdanningssystemet skal forberede elever og
studenter til å bli fremtidens arbeidstagere (Kunnskapsdepartementet, 2017). Valg av læreverk og
teknologiens rolle i undervisningen står sentralt i forhold til i hvilken grad skolene legger til rette for en
fremtidsrettet utdanning. Som et ledd i denne digitaliseringen, velger enkelte skoler å gå vekk fra
papirutgaver av lærebøker og går til innkjøp av lisenser for digitale læreverk. Tidligere forskning viser at
det i liten grad finnes forskningsbasert kunnskap om lærermiddelvalg gjort etter innføringen av
Kunnskapsløftet i 2006. Forskningen som er gjort belyser i begrenset grad de pedagogiske begrunnelsene
for valgene av læreverk.
Tilgangen på teknologi og mangfoldet av digitale læringsressurser i skolen setter lærere overfor stadig
større utfordringer. I Kunnskapsdepartementets digitaliseringsstrategi (2017) blir det uttalt at der hvor IKT
blir aktivt benyttet i læringsprosessen blir læringsresultatene bedre. I strategiplanen blir det også uttalt at
manglende profesjonsfaglig digital kompetanse muligens er det største hinderet for pedagogisk bruk av
IKT. Gjennom et sosiokulturelt syn på læring ønsker vi å studere læreren som forvalter av den digitale
læreboka. Vi vil se på i hvilken grad læreren mestrer å identifisere seg med verktøyet, og hvordan denne
identifiseringen har innvirkning på lærerens undervisningsmetodikk.
Undersøkelsen er basert på data fra en kvalitativ tilnærming til problemstillingen, gjennom en casestudie
med to lærere fra videregående skole og to lærere fra ungdomstrinnet. Datamaterialet er hentet inn i løpet
av en firemåneders periode ved bruk av observasjon av klasseromsundervisning, samt intervju av
involverte lærere. Hensikten har vært å få fram svar som begrunner valgene for å ta i bruk digitale
lærebøker i undervisningen, metodiske variasjoner, samt lærernes behov for kompetanse ved
implementeringen av digitale lærebøker i undervisningen.
Denne studien viser at lærernes profesjonsfaglige digitale kompetanse har innvirkning på i hvilken grad
læreren evner å ta i bruk de mulighetene som ligger i de digitale læreverkene. Studien belyser også
viktigheten av at skoleledere legger til rette for lærernes kompetanseutvikling, slik at lærerne skal kunne
lykkes med implementeringen av teknologien i sin undervisningsmetodikk. Det kommer også tydelig fram
at tekniske utfordringer knyttet til bruken av digitale lærebøker, har stor innvirkning på lærernes motivasjon
til å implementere verktøyet i sin undervisning og utnytte de metodiske variasjonsmulighetene som
læreverkene kan gi.
I videre forskning vil det være interessant å se på hvordan skoleeier og skoleledelse kan legge til rette for å
styrke profesjonsfaglig digital kompetanse blant lærere i norsk skole. I denne studien ble det synliggjort at
den profesjonsfaglige digitale kompetansen hos lærerne hadde innvirkning på deres
undervisningsmetodikk. Vi mener derfor det er viktig at lærerne får tilbud om å øke sin profesjonsfaglige
digitale kompetanse, for å kunne lykkes med integrering av teknologi i sin undervisning.
Description
Master i IKT-støttet læring