• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Øvelse gjør mester: En kvantitativ studie av trivsel i kroppsøvingsfaget.

Kverme, Herman
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
318_43467149_2.pdf (1.482Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8691
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [244]
Abstract
På bakgrunn av studier som finner en sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett og trivsel i

kroppsøvingsfaget, er det kommet forslag om å gjøre faget mindre idrettsrettet og heller vektlegge

bevegelsesaktiviteter, lek og øving (Moen, Westlie, Bjørke, & Brattli, 2018, s. 80; Säfvenbom, Haugen , &

Bulie, 2015, s. 643; Utdanningsdirektoratet, 2018a). På bakgrunn av dette forslaget oppstod det en debatt

på forskning.no om hvorvidt en slik dreining vil oppfylle hensikten med å øke trivselen. Selv om studiene

finner sammenheng mellom deltakelse i organisert idrett på fritiden og trivsel i kroppsøvingsfaget, betyr det

ikke at idrettens og kroppsøvingsfagets fellestrekk er grunnen til manglende trivsel. Som et bidrag inn

debatten om morgendagens kroppsøvingsfag, undersøktes «Hvilke faktorer har innvirkning på

ungdomstrinnselevers trivsel i kroppsøvingsfaget?». I tillegg til problemstillingen skulle studien ønskelig

også svare på forskningsspørsmålene «Hva ønsker elevene at endres på i kroppsøvingsfaget?» og «Hva

har en innvirkning på ønske om å være fysisk aktiv når en blir eldre?».

Utvalget for studiene er 289 ungdomstrinn elever fra 3 ulike skoler i Oslo og Rogaland. Skolene ble trukket

ut ved hjelp av en flertrinns sannsynlighetsutvelging, hvor alle 10. trinnselevene ved skolene fikk tilbud om

å delta. For å samle inn dataene ble det gjennomført kvantitative forskningsintervju i form av en digital

spørreundersøkelse bestående av både åpne og lukkede spørsmål. På bakgrunn av undersøkelsens

temaer og eksplorative faktoranalyser ble det dannet faktorer innenfor temaene prestasjonsmotivasjon,

undervisningen, kropp i kroppsøvingen, fasiliteter og fravær. Disse ble sammen med enkeltspørsmål som

kjønn, fødselskvartal og graden av fysisk aktivitet på fritiden analysert opp mot den avhengige variabelen

«trivsel i kroppsøving» ved hjelp av korrelasjonsanalyser, standard multiple regresjonsanalyser og twoway

ANOVA.

Funnene viste at faktorene som har størst innvirkning på trivselen i kroppsøvingsfaget er «Mestring», «Håp

om å lykkes» og «lærer-elev-relasjon». Graden av fysisk aktivitet på fritiden har også en innvirkning, men

det er liten forskjell på om aktiviteten skjer i organisert eller uorganiserte former. Det elevene i hovedsak

oppgir at de vil forandre med faget er hvilke aktiviteter som skal praktiseres, men det er liten samlet enighet

om hvilke. Ønske om å være fysisk aktiv når en blir eldre har stor sammenheng med hvor godt en liker å

være fysisk aktiv nå som igjen påvirkes av graden av deltakelse i fysisk aktivitet og opplevelsen av

mestring.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit