Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNielsen, Liv Merete
dc.contributor.authorLepperød, Janne
dc.date.accessioned2020-01-13T10:02:10Z
dc.date.accessioned2020-04-30T16:40:23Z
dc.date.available2020-01-13T10:02:10Z
dc.date.available2020-04-30T16:40:23Z
dc.date.issued2019-12-31
dc.identifier.citationNielsen LM, Lepperød J. Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst oghåndverk. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019;12(1):1-11en
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/8499
dc.description.abstractHele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke. I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser undersøkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten
dc.relation.ispartofseriesFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Årg 12 Nr 1 (2019)
dc.relation.urihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3629
dc.rightsDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
dc.subjectKunsten
dc.subjectHåndverken
dc.subjectLærerutdanningen
dc.subjectLærerkompetanseen
dc.subjectSkoleledereen
dc.subjectAnsettelseren
dc.subjectGrunnskoleren
dc.titleHvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverken
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2020-01-13T10:02:10Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttps://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.3629
dc.identifier.cristin1771202
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.