Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8499Utgivelsesdato
2019-12-31Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nielsen LM, Lepperød J. Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst oghåndverk. FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2019;12(1):1-11 https://dx.doi.org/10.7577/formakademisk.3629Sammendrag
Hele 50% av de lærerne som underviser i faget Kunst og håndverk i grunnskolen har ingen studiepoeng i faget. Det er et svakere resultat enn for 20 år siden, og da er det nærliggende å tro at det svake resultatet skyldes mangel på utdannede lærere i faget. Men slik er det ikke. I spørreundersøkelsen som blir presentert i denne artikkelen oppgir de som utdannet seg til faglærere i design, kunst og håndverk i perioden 2008-2018, at det er vanskelig å få ansettelse i skolen. Og dersom de får jobb i grunnskolen, så viser undersøkelsen at de ofte settes til andre oppgaver enn å undervise i Kunst og håndverk. Når lokale skoleledere unnlater å ansette og bruke kvalifiserte lærere, så får ikke elevene nyte godt av den lærerkompetansen som staten allerede har finansiert utdanningen til.