Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArntzen, Eriken_US
dc.contributor.authorLøkke, Jon Arneen_US
dc.contributor.authorLøkke, Gunnen_US
dc.date.accessioned2011-07-05T10:48:40Z
dc.date.available2011-07-05T10:48:40Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.citationNorsk tidsskrift for atferdsanalyse, 35(2008)3, 131-139en_US
dc.identifier.issn0809-781xen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/809
dc.description.abstractInterteaching, eller samlæring, er kjent fra internasjonal litteratur, men er også benyttet i Norge. Samlæring dreier seg om kunnskapsutvikling ved at studenter arbeider i par. Samlæring har vist seg effektivt i små studentgrupper. Denne studien presenterer samlæring i en stor studentgruppe (n = 102). En design med alternering mellom samlæring og tradisjonell undervisning ble benyttet. Målet var å undersøke om samlæring i store klasser var mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger. Pre- og posttester med flervalg ble gjennomført hver uke for begge betingelsene. Vanskelighetsgraden på oppgavene ble forsøkt holdt lik under begge betingelser. Resultatene viser ubetydelige forskjeller mellom samlæring og tradisjonelle forelesninger, og kan tyde på redusert effekt av samlæring når studentgruppen er stor sammenliknet med mindre grupper. Samlæring i store grupper eller klasser er imidlertid like effektivt som tradisjonelle forelesninger, og er godt likt av studentene. Vi drøfter noen faktorer som kan være viktige for at samlæring i store klasser skal ha god effekten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk tidsskrift for atferdsanalyseen_US
dc.subjectAtferdsanalyseen_US
dc.subjectInterteachingen_US
dc.subjectSamlæringen_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleEr samlæring (interteaching) i store klasser mer effektivt enn tradisjonelle forelesninger? : en effektstudieen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_16444


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel