Studenter og psykisk helse - studenters forståelse av god psykisk helse og hvordan de ivaretar sin egen psykiske helse.
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7821Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Studentlivet fører ofte til stress, og i noen tilfeller psykiske plager. Statistikk viser at det har vært en økning i alvorlige psykiske symptomplager hos studenter fra 16% til 29% over åtte år. Likevel er det 58% som oppgir at de opplever få symptomer på psykiske plager. Dette kan ses i lys av salutogenesen, hvor det ses på hva som bidrar til god psykisk helse.
Hensikt: Hensikten med denne studien å øke kunnskap om hva psykisk helse er for studenter i aldersgruppen 20-25 år, og hva de gjør for å ivareta egen psykisk helse.
Teoretisk forankring: Empowerment og salutogenese.
Metode: Kvalitativ studie med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Det er utført semistrukturerte individuelle intervju med syv universitetsstudenter mellom 21-22 år. Analysen tar utgangspunkt i Malterud’s systematiske tekstkondensering.
Resultater: God psykisk helse ble relatert til å håndtere utfordringer på en god måte, indre og ytre forventninger, og det å ha rasjonelle emosjoner. For å fremme sin psykiske helse deltar studentene i arenaer som kan bidra til mestring, meningsgivende aktiviteter og sikrer seg ressurser. Når de har det vanskelig, prøver de å komme seg igjennom skolearbeidet og søker støtte hos sitt nettverk.
Konklusjon: Forståelsen av psykisk helse hos studenter viser at psykisk helse er kompleks. Hvordan de ivaretar sin psykiske helse viser et skille mellom det de gjør for å fremme den og hva de gjør når det har oppstått et problem.
Beskrivelse
Master i empowerment og helsefremmende arbeid