Hvordan opplever mennesker med barnevernserfaring å få egne barn?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7679Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven bygger på kvalitative intervjuer med fem informanter, som har til felles at de i sin
ungdomstid bodde på en eller flere institusjoner, og at de i dag har egne barn. Jeg ønsket å
finne ut av om de opplevde å ha behov for støtte og hjelp i overgangen til livet med egne barn,
og om det fantes ressurser i deres nettverk som kunne bidra med ulike former for sosial støtte
i denne overgangen. Problemstillingene ble derfor;
Hvordan opplever mennesker med barnevernserfaring overgangen til livet med egne barn?
Hvordan opplever de behov for støtte og hjelp i denne overgangen, og hvem søker de
eventuelt dette hos?
Jeg har belyst dette gjennom teorier om funksjonalisme og systemteori, sosiale nettverk,
symbolsk interaksjonisme og fenomenologi. Videre har jeg benyttet Erving Goffmans (1959)
teori om roller og stigma for å analysere hvordan informantenes opplevelse av seg selv og
andre, kan påvirke dem, samt deres opplevde behov for hjelp og støtte i overgangen til livet
med egne barn.
Et av hovedfunnene i denne oppgavene er at informantene i stor grad opplevde å savne noen å
snakke med da de selv ble foreldre. Alle fikk god oppfølging gjennom helsestasjonen, men de
savnet nære, erfarne voksne som de kunne spørre om råd. Informantene beskriver begrensede
nettverk med lite ressurser, og få muligheter til å få sosial støtte og hjelp. For noen ble det å
lese seg opp på barnestell og omsorg viktig. Flere beskrev at det praktiske arbeidet, både med
barnet og i hjemmet, ble viktig for dem den første tiden. De ville ikke at noen skulle kunne
«ta dem» på at noe. Gjennomgående var det også at informantene opplevde at deres bakgrunn
påvirket dem da de selv ble foreldre, og de beskriver ulike utfordringer i den nye rollen som
mor og far. Både den emosjonelle omsorgen for barnet, hvordan man skal håndtere den nye
hverdagen og grensesetting er temaer informantene trakk frem. This thesis is based on qualitative interviews with five informants, who have in common that
they lived in one or more childcare institutions during their youth, and that they now have
children of their own. I wanted to find out if they experienced the need for support and help in
the transition to life as a parent, and whether there were resources in their network that could
contribute different forms of social support in this transition. My research questions were:
How do people with childcare experience, experience the transition to life as a parent?
How do they experience the need for support and help in this transition, and who do they turn
to in order to get it?
I have highlighted this through theories of functionalism and system theory, social networks,
symbolic interactionism and phenomenology. Furthermore, I have used Erving Goffman's
(1959) theory of roles and stigma to analyze how the informants' experience of themselves
and others can affect them, as well as their experienced need for help and support in the
transition to life as a parent.
One of the main findings in this thesis is that the informants largely experienced missing
someone to talk to when they became a parent for the first time. Everyone experienced good
follow-up through the public health clinic, but they missed close, experienced adults who they
could ask for advice. The informants describe limited social networks with little resources,
and few opportunities to get social support and help. For some, reading about childcare
became important. Several point out that the practical work, both with the child and in the
home became important to them, so that no one would be able to criticize them as a parent.
Several of the informants describe that they experienced being influenced by their background
when they became a parent, and they describe how they experienced various challenges in the
role as a mother and as a father. Both the emotional care of the child, how to deal with the
new situation and how to set boundaries for the children, are themes highlighted by the
informants.
Beskrivelse
Master i sosialfag