dc.contributor.advisor | Buch, Robert | |
dc.contributor.author | Evenstuen, Ida | |
dc.contributor.author | Nisar, Aesha Pervaiz | |
dc.date.accessioned | 2019-10-14T07:54:55Z | |
dc.date.available | 2019-10-14T07:54:55Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/7658 | |
dc.description | Master i økonomi og administrasjon | en |
dc.description.abstract | Denne studien er utført ved hjelp av eksperimentell metode, og undersøker om valg av plattform
for formidling av bedriftens mål påvirker i hvilken grad den ansatte ser på målene som
absolutte (PGI). Sosial og økonomisk leder-medarbeiderrelasjon brukes i studien som mulige
moderatorer på forbindelsen mellom målformidling og PGI. Oppfattelse av mål som absolutte
og ufravikelige refererer til i hvilken grad ansatte mener at målene formidlet gjennom målstyring
representerer absolutte standarder de må møte uten unntak, selv når de ser på andre oppgaver
som viktigere. Variabelen målformidling består av alternativene digitale verktøy versus
ansikt-til-ansikt-kommunikasjon som former for å kommunisere målene med de ansatte. Studien
fant ingen støtte for sammenhengen mellom målformidling og PGI, men avslørte at utforming
og design av den eksperimentelle metoden står sterkt. Studien er derfor en aktuell
bidragsyter innen valg av forskningsmetode i organisasjonspsykologi. Som følge av lite deltakelse
i eksperimentet, ble ikke den mulige interaksjonseffekten testet. Teoretiske og praktiske
implikasjoner samt retninger for fremtidig forskning diskuteres til sist i studien. | en |
dc.description.abstract | This study was conducted using an experimental method and examines whether the choice of
platform for communicating the company's goals affects the extent to which the employee
views the goals as absolute (PGI). Social and economic leader-member exchange is used in
the study as possible moderators of the connection between goal dissemination and PGI. Perceiving
goals as invariable refers to the extent to which employees believe that the goals
communicated through a performance management system represent the absolute standards
that they must meet without exception, even if they think other tasks are more important. The
variable goal dissemination consists of the options digital tools versus face-to-face communication
as different ways of communicating the performance goals with the employees. The
study found no support for the relationship between goal dissemination and PGI but revealed
that the configuration and design of the experimental method is strong. The present study is
therefore a current contributor within the choice of research method in organizational psychology.
As a result of low participation in the experiment, the possible interaction effect was
not tested. Theoretical and practical implications as well as directions for future research are
discussed. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - Storbyuniversitetet | en |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en |
dc.subject | Måloppfatninger | en |
dc.subject | Ledelse | en |
dc.subject | Leder-medarbeiderrelasjoner | en |
dc.subject | Målstyringssystemer | en |
dc.subject | Digitale arbeidsplasser | en |
dc.title | Oppfattelsen av mål som ufravikelig: Det digitale arbeidsmiljøet og leder-medarbeiderrelasjonen - Et vignett-eksperiment | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |