Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLien, Nannanob
dc.contributor.advisorMosdøl, Annhildnob
dc.contributor.authorSunde, Linda Seljeen_US
dc.date.accessioned2011-06-30T15:11:35Z
dc.date.available2011-06-30T15:11:35Z
dc.date.issued2010en_US
dc.identifier.citationMAEH 2010en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/745
dc.descriptionMaster i samfunnsernæringen_US
dc.description.abstractUniversitetet i Oslo, avdeling for ernæringsvitenskap, gjennomførte i perioden 2007-2009 prosjektet HEIA – mat og aktivitet for god helse – en skolebasert intervensjon hvor målet var å fremme en sunn vektutvikling blant barn i overgangen til ungdomsalder. På bakgrunn av prosessevalueringsdata fra HEIA-prosjektet på 6. trinn ble det undersøkt hvilke foreldre som svarte på prosessevalueringen, samt i hvilken grad tiltakene nådde frem og hvordan de ble likt av elevene med og uten samtykke til å delta i prosjektet og deres foreldre. Videre ble det undersøkt om det var demografiske og sosioøkonomiske forskjeller med hensyn til hvordan tiltakene nådde frem og ble likt. Prosessdata ble samlet inn via prestrukturerte spørreskjemaer. Det var 64 prosent (n = 360) av foreldrene som deltok i prosjektet som svarte på prosessevalueringen. Tiltakene nådde i stor grad frem til elevene, og de likte tiltakene og prosjektet godt. Foreldrenes kjennskap til elevtiltakene og deres mottakelse av faktaarkene varierte noe, men de var positive til å motta faktaark og til prosjektet generelt. Guttenes foreldre hadde dårligere kjennskap til elevtiltakene, samtidig som de likte faktaarkene godt. Tiltak som lignet mest på tradisjonelle skoleaktiviteter nådde ut til flest elever, mens tiltak med en praktisk tilnærming ble best likt. Men hensyn til nye tiltak må disse finne en bedre balanse mellom å nå ut til mange elever og samtidig bli godt likt. Det er også behov for å fokusere på hvordan tiltak kan nå ut til flere foreldre, og da spesielt gutteforeldreen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Akershusen_US
dc.subjectErnæringen_US
dc.subjectMaten_US
dc.subjectHelseen_US
dc.subjectFysisk aktiviteten_US
dc.subjectSkolebarnen_US
dc.subjectHelsefremmende arbeiden_US
dc.subjectVektutviklingen_US
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nutrition: 811en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330::Other subjects within physical education: 339en_US
dc.titleProsessevaluering av HEIA-prosjektet på 6. trinn I hvilken grad nådde prosjektet frem til elever og foreldre, og hvordan likte de det?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.identifier.doihttp://idtjeneste.nb.no/URN:NBN:no-bibsys_brage_15640


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel