• Levd skuespillerliv og rolletildeling. En studie av kvinner i norsk institusjonsteater 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Vollan, Ingrid; Bjerkestrand, Karin Brunvathne (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen presenterer funn fra den kvalitative studien Kvinner i norsk teater (KIT). Forskerne har undersøkt kvinnelige skuesp illeres opplevelser av rolletildeling i norske institusjonsteatre, sett i ...
    • Med hvilken rett blir din sigøynerhistorie min fortelling? Om innsamlings- og fortolkningsproblematikk 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Dahlsveen, Heidi; Walløe, Thor-André (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker hvilke fortellinger vi velger å fortelle om andre, og med hvilken rett andres narrativer blir fortellerens eget materiale. Vi diskuterer derfor selve innsamlings - og ...
    • Kunstdidaktikkens møte med marginale røster 

      Aure, Venke; Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ...
    • Vernacular traditions in Norwegian jewelry design - past, present, future 

      Skjerven, Astrid (FORMakademisk;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Living in an era of globalization, the capability of communicating identity has become of greater importance than ever. This has increased our estimation of the vernacular, which represents an expression of a national or ...
    • Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning 

      Stavnås, Clara Christina Myhr; Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, ...
    • Future scenario building and youths' civic insights 

      Ringvold, Tore Andre; Digranes, Ingvild (Peer reviewed; Chapter, 2015)
      This study considers whether future scenario building in design education can serve to increase students’ civic insights regarding sustainable development. A school project, 'Build Your Own Future’, including 7th graders’ work ...
    • Stedsfilosofisk undring 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Anvendt teater er et sosialt engasjert teater som gror frem på skrenter i livet der sårbarheten settes til skue. Man står utenfor de tradisjonelle skole- og kunstinstitusjonene – ofte på bar bakke og ny grunn. Hvilken ...
    • Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg 

      Lefdal, Else Margrethe (Acta Didactica Norge;9(1), Academic article, 2015)
      Ved planlegging av offentlige bygninger i Norge forutsettes det at brukerne medvirker i prosessen. Dette er forankret i lov- og avtaleverk og motiveres ved at brukerne innehar en kompetanse som er av betydning for ...
    • Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser 

      Kunnikoff, June Oline (Master thesis, 2015)
      I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget ...
    • Etnoteatrets dialoger 

      Ellinggard, Stine Nielsen (InFormation - Nordic Journal of Art and Research;4(2), Journal article; Peer reviewed, 2015-01-01)
      Denne artikkelen bygger på studien «Skapelsen av et etnodrama» som omhandler skapelsesprosessen av et manuskript basert på intervju av unge skeive voksne. Med en hermeneutisk-fenomenologisk kunnskapsforståelse tar forskeren ...
    • Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk 

      Fauske, Laila Belinda (Peer reviewed; Journal article; Journal article, 2016)
      I 1960 erstattet Forming de tre fagene Tegning, Håndarbeid og Sløyd i norsk grunnskole. På dette tidspunktet hadde ikke miljøet rundt skolefagene mulighet for egen forskning. Forskning var forbeholdt universitetsmiljøene, ...
    • ICT versus craft in design education for the general public 

      Strand, Ingri; Nielsen, Liv Merete (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      In this study, the use of information and communication technology (ICT) in the subject Art and crafts in general education in Norway is examined through a survey and qualitative interviews with teachers. The finding ...
    • Redesign of Garments in General Education: A Path to Reduced Consumption 

      Orheim, Monica Schlanbusch; Nielsen, Liv Merete (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Mass consumption in Western societies poses a great threat to the global climate. How do we change attitudes towards mass consumption so that the next generation does not inherit an unfortunate ...
    • Persuasion and Play: Crafting a Sustainable Culture 

      Tronstad, Ragnhild (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Designing for a sustainable future is not only a matter of craftsmanship in terms of delivering sustainable products and solutions. It also has a rhetorical side, implying that the consumer must be persuaded to ...
    • The importance of practising design for design educators and researchers 

      Isachsen, Sissel; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper presents a design ‘practitioner’ in dialogue with a design ‘theorist’ about the importance of practising design for design educators and design researchers. The use of dialogue as a research method was inspired ...
    • Common language for community building 

      Neuberg, Anita; Digranes, Ingvild (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is based on a master’s thesis that will be co mpleted in the spring of 2017. Through critical realism, we will analyse the attitudes and priorities in design education in Norwegian primary schools. The aim ...
    • Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis - Utvikling av økoliteracy i et samlet kunst- og håndverksfag 

      Lutnæs, Eva; Fallingen, Nina Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Faget Kunst og håndverk er grunnskolens linse til gjenstandenes, byggenes og bildenes verden; det allmenndannende faget innen visuell og materiell kultur. Faget rommer praktisk problemløsnin-g, estetiske ...
    • Understanding sustainability through making a basic t-tunic in primary school 

      Løkvik, Christine; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a Classroom Based Action Research (CBAR) project on an assignment given to 11-yearold pupils. The pupils worked together in small groups in which design technology could be applied to problems encountered in ...
    • Systematic cooperation for improved practice in primary schools’ design education in the Art and crafts subject 

      Irene, Brodshaug; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper focuses on communities of practice and educational development with design education in the subject of Arts and Crafts in primary and lower secondary schools in Norway. In part, this study is based on research ...
    • Crossing Cultures: Creating a PhD Programme in Engineering, Art and Design 

      Tronstad, Ragnhild (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      In this paper, challenges and potential rewards of multi- disciplinary cooperation in engineering and design education are discussed with reference to the specific case of developing a joint PhD program ...