• Taswir - perspektiver fra en meningsutveksling om figurativ fremstilling i sunni-islam 

      Brekketo, Birte (FORMakademisk;7 (5), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      På hvilke måter angår det oss hva islamske lærde måtte mene om figurativ fremstilling? Vi lever i massemedienes og de sosiale medienes tidsalder der visuelle budskap når ut til store og sammensatte betraktergrupper. Stadig ...
    • Teaching Size, Area and Scale 

      Strand, Ingri; Lutnæs, Eva (Nordic Design Research;No 9 (2021): Nordes 2021: Matters of Scale, Academic article, 2021)
      Gaining an understanding of scale, area and size is an important part of the subject of Art and crafts. Although this skill should be practiced, perhaps even mastered, by pupils in primary education, it is regarded as ...
    • Teatervitenskap etter vendingen mot deltagelse – disiplinære skillelinjer for fall? 

      Berg, Ine Therese (Peripeti;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      Publikumsdeltagelse gjør at skillet mellom teater og sosial hendelse viskes ut, noe som utfordrer teaterbegrepet som baserer seg på relasjonen mellom sal og scene. Med utgangspunkt i Erika Fischer-Lichte og Willmar Sauters ...
    • Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning 

      Stavnås, Clara Christina Myhr; Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, ...
    • Tekstilaktivitet anno 1960 i lys av ansvarlig kreativitet Mellom skapende krefter og virkelighetsnære oppdrag 

      Fauske, Laila Belinda; Haakonsen, Peter (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I 1960 ble håndarbeid, sløyd og tegning slått sammen til faget forming i Norge. Hovedmålet for faget var å kultivere skapende krefter og estetisk følsomhet. Mens forming har blitt beskrevet som et individfrigjøringsprosjekt, ...
    • The third site: Blending polyphonic methodology and epistemology 

      Dahlsveen, Mimesis Heidi; Aure, Venke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This article discusses how art and academia can intervene in what the authors call the third site. The authors’ common ground lies in an interest in artistic encounters between people where art and academia bring new ...
    • The three-headed lecturer. Perspectives on the lecturer’s role in co-activity in design, art, and craft education 

      Kvellestad, Randi Veiteberg; Vatn, Gunhild (Techne Serien;Vol 29 Nr 2 (2022): Vetenskapliga perspektiv och metoder inom slöjdfältet, II, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-07)
      This article discusses education in clay and embroidery and reflects on exercises used for these activities in the Teacher Training Programme in Design, Art, and Crafts at Oslo Metropolitan University, Norway. In the study, ...
    • Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen. Nysgjerrig, skapende, kritisk? 

      Austestad, Anna; Lutnæs, Eva (FORMakademisk;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Hva skal elevene lære i emnet Teknologi og design (T&D) i grunnskolen? Hvorfor skal elever lære T&D? I denne artikkelen undersøker vi hvilke didaktiske begrunnelser for T&D som gir seg til kjenne i undervisningsmateriell ...
    • Translating Emotions from EEG to Visual Arts 

      Riccio, Piera; Galati, Francesco; Zuluaga, Maria; De Martin, Juan Carlos; Nichele, Stefano (Lecture Notes in Computer Science;, Chapter; Peer reviewed; Conference object; Journal article, 2022)
      Exploring the potentialities of artificial intelligence (AI) in the world of arts is fundamental to understand and define how this technology is shaping our creativity. We propose a system that generates emotionally ...
    • Understanding sustainability through making a basic t-tunic in primary school 

      Løkvik, Christine; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a Classroom Based Action Research (CBAR) project on an assignment given to 11-yearold pupils. The pupils worked together in small groups in which design technology could be applied to problems encountered in ...
    • Universal design of specialised classrooms A survey on Art and Crafts studios 

      Lefdal, Else Margrethe; Børresen Bech, Jannicke Tanita; Dalstein, Gunn Synnøve (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra ...
    • Universell utforming av spesialrom En kartlegging av verksteder for Kunst og håndverk 

      Lefdal, Else Margrethe; Bech, Jannicke T. B.; Gunn Synnøve, Dalstein (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra den ...
    • Use Forecasting: Designing Fashion Garments for Extended Use 

      Cramer, Joanne (Sustainable Textiles: Production, Processing, Manufacturing & Chemistry;20, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2021-07-15)
      This chapter introduces the concept of ‘use forecasting’ to describe how designers might anticipate and design for the extended use of fashion clothing. Garment design that supports extended use is one strategy with the ...
    • User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway 

      Lefdal, Else Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article addresses users’ opportunities to participate in the design of physical learning environments. The research questions are as follows: How do teachers experience user participation in a planning process for the ...
    • Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg 

      Lefdal, Else Margrethe (Acta Didactica Norge;9(1), Academic article, 2015)
      Ved planlegging av offentlige bygninger i Norge forutsettes det at brukerne medvirker i prosessen. Dette er forankret i lov- og avtaleverk og motiveres ved at brukerne innehar en kompetanse som er av betydning for ...
    • Vernacular traditions in Norwegian jewelry design - past, present, future 

      Skjerven, Astrid (FORMakademisk;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Living in an era of globalization, the capability of communicating identity has become of greater importance than ever. This has increased our estimation of the vernacular, which represents an expression of a national or ...
    • Virtual Reality in Design Processes - a literature review of benefits, challenges, and potentials 

      Strand, Ingri (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 13 Nr 6 (2020): Utdanning for ny praksis - teknologi, design og bærekraft på tvers I. Temanummer, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-31)
      Virtual Reality (VR) opens new possibilities in the fields of architecture, design and engineering. If combined with Building Information Modelling (BIM) or simpler 3D models, it could be possible to walk into buildings ...
    • Visualising ideas: a camera is not enough 

      Nielsen, Liv Merete (DRS Cumulus;2013, Chapter; Peer reviewed, 2013)
    • Working Together: Cooperation or Collaboration? 

      Kvellestad, Randi Veiteberg; Stana, Ingeborg; Vatn, Gunhild (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      Teamwork involves different types of interactions—specifically cooperation and collaboration—that are necessary in education and many other professions. The differences between cooperation and collaboration underline the ...
    • Økologiske perspektiver i scenekunst for barn 

      Hovik, Lise (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Dette vitenskapelige essayet diskuterer økologiske perspektiver i scenekunst for barn, og forholdet mellom kunst, mennesker, dyr og våre fysiske omgivelser i lys av ideer om posthumanisme, sympoiesis og kunstnerisk forskning. ...