• Scoring Six Detrending Methods on Timing, Lead‑Lag Relations, and Cycle Periods: An Empirical Study of US and UK Recessions 1977–2020 

      Seip, Knut Lehre; Zhang, Dan (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      This study evaluates six commonly used detrending methods and discuss how detrending may change the timing of events, the identification of lead-lag relations between GDP and employment, and the identification of cycle ...
    • Screen Space Reconfigured 

      Bull, Synne Tollerud; Sæther, Susanne Ø. (Book; Peer reviewed, 2020-07-02)
      Screen Space Reconfigured is the first edited volume that critically and theoretically examines the many novel renderings of space brought to us by 21st century screens. Exploring key cases such as post-perspectival space, ...
    • See Me! A Discussion on the Quality of Performing Arts for Children Based on a Performative Approach 

      Nagel, Lisa (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;2(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      In this article, the writer discusses and analyses what happens to the evaluation of quality in performing arts for children when we move from the notion of art as an object to art as an event. Erika Fischer-Lichte´s ...
    • Skamfølelser. Et deltakende kunstprosjekt 

      Dahlen, Kaja Engseth (Bachelor thesis, 2023)
      Bacheloroppgaven «Skamfølelser. Et deltakende kunstprosjekt» startet med hvordan jeg følte på en skam rundt egen utflod. Den videre utviklet seg til å bli en undersøkelse på hvorfor vi kan ha skamfølelser, som førte til ...
    • Social innovation for modified consumption by means of the school subject Art and crafts 

      Neuberg, Anita (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      In this paper I will take a look at how one can facilitate the change in consumption through social innovation, based on the subject of art and design in Norwegian general education. This paper will give a presentation of ...
    • Statens lærer(høg)skole i forming, Oslo 1966-1994 - ein utdanningsinstitusjon med samfunnsansvar og berekraft i fokus 

      Kvellestad, Randi Veiteberg (FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne artikkelen set fokus på utdanningsinstitusjonen Institutt for estetiske fag, Høgskolen i Oslo og Akershus, Noreg frå ca. 1950 til 1990. Skulen bar namnet Statens lærerskole i forming Oslo (SLFO) frå 1966 til 1975, ...
    • Stedsfilosofisk undring 

      Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Anvendt teater er et sosialt engasjert teater som gror frem på skrenter i livet der sårbarheten settes til skue. Man står utenfor de tradisjonelle skole- og kunstinstitusjonene – ofte på bar bakke og ny grunn. Hvilken ...
    • Studenters bakgrunn for valg av motedesign som utdanning og deres fremtidige karriereplaner 

      Reitan, Janne Beate; Isachsen, Sissel (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Utgangspunktet for artikkelen er vår bekymring for at studenter som starter moteutdanning uten nødvendige forkunnskaper, etter endt utdanning vil ha problemer med å tilfredsstille kravene bransjen stiller. Problem­stillingen ...
    • Systematic cooperation for improved practice in primary schools’ design education in the Art and crafts subject 

      Irene, Brodshaug; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper focuses on communities of practice and educational development with design education in the subject of Arts and Crafts in primary and lower secondary schools in Norway. In part, this study is based on research ...
    • Taswir - perspektiver fra en meningsutveksling om figurativ fremstilling i sunni-islam 

      Brekketo, Birte (FORMakademisk;7 (5), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      På hvilke måter angår det oss hva islamske lærde måtte mene om figurativ fremstilling? Vi lever i massemedienes og de sosiale medienes tidsalder der visuelle budskap når ut til store og sammensatte betraktergrupper. Stadig ...
    • Teaching Size, Area and Scale 

      Strand, Ingri; Lutnæs, Eva (Nordic Design Research;No 9 (2021): Nordes 2021: Matters of Scale, Academic article, 2021)
      Gaining an understanding of scale, area and size is an important part of the subject of Art and crafts. Although this skill should be practiced, perhaps even mastered, by pupils in primary education, it is regarded as ...
    • Teatervitenskap etter vendingen mot deltagelse – disiplinære skillelinjer for fall? 

      Berg, Ine Therese (Peripeti;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      Publikumsdeltagelse gjør at skillet mellom teater og sosial hendelse viskes ut, noe som utfordrer teaterbegrepet som baserer seg på relasjonen mellom sal og scene. Med utgangspunkt i Erika Fischer-Lichte og Willmar Sauters ...
    • Tegning og fagspråk - et kritisk blikk på lærebøker i tegning som benyttes i faglærerutdanning 

      Stavnås, Clara Christina Myhr; Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;8(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Studier av bøker på studentenes pensumlister er en indikator på studiets profil og i hvilken grad studiet er forskningsbasert. I denne artikkelen har vi fokus på lærebøker i tegning for faglærerstudenter i formgiving, ...
    • Tekstilaktivitet anno 1960 i lys av ansvarlig kreativitet Mellom skapende krefter og virkelighetsnære oppdrag 

      Fauske, Laila Belinda; Haakonsen, Peter (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I 1960 ble håndarbeid, sløyd og tegning slått sammen til faget forming i Norge. Hovedmålet for faget var å kultivere skapende krefter og estetisk følsomhet. Mens forming har blitt beskrevet som et individfrigjøringsprosjekt, ...
    • The third site: Blending polyphonic methodology and epistemology 

      Dahlsveen, Mimesis Heidi; Aure, Venke (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This article discusses how art and academia can intervene in what the authors call the third site. The authors’ common ground lies in an interest in artistic encounters between people where art and academia bring new ...
    • The three-headed lecturer. Perspectives on the lecturer’s role in co-activity in design, art, and craft education 

      Kvellestad, Randi Veiteberg; Vatn, Gunhild (Techne Serien;Vol 29 Nr 2 (2022): Vetenskapliga perspektiv och metoder inom slöjdfältet, II, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-07)
      This article discusses education in clay and embroidery and reflects on exercises used for these activities in the Teacher Training Programme in Design, Art, and Crafts at Oslo Metropolitan University, Norway. In the study, ...
    • Tilnærminger til teknologi og design i grunnskolen. Nysgjerrig, skapende, kritisk? 

      Austestad, Anna; Lutnæs, Eva (FORMakademisk;2(1), Journal article; Peer reviewed, 2009)
      Hva skal elevene lære i emnet Teknologi og design (T&D) i grunnskolen? Hvorfor skal elever lære T&D? I denne artikkelen undersøker vi hvilke didaktiske begrunnelser for T&D som gir seg til kjenne i undervisningsmateriell ...
    • Translating Emotions from EEG to Visual Arts 

      Riccio, Piera; Galati, Francesco; Zuluaga, Maria; De Martin, Juan Carlos; Nichele, Stefano (Lecture Notes in Computer Science;, Chapter; Peer reviewed; Conference object; Journal article, 2022)
      Exploring the potentialities of artificial intelligence (AI) in the world of arts is fundamental to understand and define how this technology is shaping our creativity. We propose a system that generates emotionally ...
    • Understanding sustainability through making a basic t-tunic in primary school 

      Løkvik, Christine; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a Classroom Based Action Research (CBAR) project on an assignment given to 11-yearold pupils. The pupils worked together in small groups in which design technology could be applied to problems encountered in ...
    • Universal design of specialised classrooms A survey on Art and Crafts studios 

      Lefdal, Else Margrethe; Børresen Bech, Jannicke Tanita; Dalstein, Gunn Synnøve (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra ...