• Jinan 2021: Engaging with challenges in design education: 6 th International Conference for Design Education Researchers: DRS Learn X Design 2021 

      Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Börekçi, Naz A.G.Z.; Zhang, Yang (Chapter, 2021)
      10th Anniversary of the DRS Learn X Design Conference Series The year 2021 has been particularly special for the DRS Learn X Design (LxD 2021)1 organising teams. The conference series marked the 10th anniversary since the ...
    • Klasserommet som Agora – et reelt demokratisk rom? 

      Storsve, Kristine; Rasmussen, Bjørn K.; Gjærum, Rikke Gürgens (Peripeti - tidsskrift for dramaturgiske studier;Årg. 16 Nr. 30.7 (2019): Teatervitenskapelige forhandlinger – dokumentasjon, refleksjon og praksis, Journal article; Peer reviewed, 2019-12-02)
      I artikkelen undersøker vi hvorvidt en spesifikk dramapraksis kan bidra til å styrke klasserommets potensial som demokratisk arena. Diskusjonen knytter an til Rancières politiske estetikk, og begrepet om Agora i radikal ...
    • A knowledge-based subject with societal relevance Rhetorical analysis of Professor Nielsen's regular column in the journal Form 

      Lutnæs, Eva; Brænne, Karen; Omtveit, Bibbi (Peer reviewed; Journal article, 2023)
    • Kritisk design literacy i grunnskolen. Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft 

      Lutnæs, Eva (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)
      Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. ...
    • Kritisk refleksjon og systemorientert design: Bevisstgjøring og endringskompetanse gjennom Utdanning for bærekraftig forbruk 

      Lutnæs, Eva (FORMakademisk;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Internasjonalt fremmes utdanning som et kraftfullt verktøy i den omstillingsprosessen som er nødvendig for å kunne redusere klimaendringenes skadevirkninger på natur og samfunn. Artikkelen utforsker fem tekster om refleksjon ...
    • Kromosomer - an experience in shared creative work and expression 

      Dahlsveen, Heidi; Carbeiro de Sousa, Catarina (Journal of Virtual Worlds Research;6(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      This article is a reflection on the Kromosomer project, a storytelling performance held in both physical and virtual worlds, which was implemented and disseminated through digital, virtual and social media. The aim of the ...
    • Kulturdeltakelse for mennesker med funksjonsnedsettelser - om tilrettelegging og hensikt 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Melbøe, Line; Pettersen, Edna; Riise, Torgeir (Fontene forskning;8(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)
    • Kun sanat eivät riitä – luovat terapiat 

      Erkkilä, Jaakko; Rankanen, Mimmu (Duodecim;Vuosi 2020, Numero 18, Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Keskitymme artikkelissamme kolmeen Suomessakin hyvin tunnettuun luovaan terapiaan: musiikki-, kuvataide-ja tanssi-liiketerapiaan. Tarkastelunäkökulmana on ilmaisu, toisin sanoen se, miten näissä terapioissa perustellaan ...
    • Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006 

      Nielsen, Liv Merete (FORMakademisk;3 (2), Academic article, 2010)
      Da yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- ...
    • Kunstdidaktikkens møte med marginale røster 

      Aure, Venke; Gjærum, Rikke Gürgens (InFormation-Nordic Journal of Art and Research;482), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen utforsker kunstdidaktikken fra et teoretisk begrepsutviklingsperspektiv og fremviser temanummerets fokus på marginale røster i og gjennom kunsten. Forfatterne belyser hvordan kunsten kan bidra med et mulighetsrom ...
    • #KunstInnsatsen: Estetiske erfaringer og skjønnsvurderinger på asylmottak 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Arnesen, Jon (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen omhandler et knippe kunstdidaktikeres skjønnsutøvelse i møte med et asylmottaks beboere. Forskerne beskriver og fortolker disse kunstdeltakernes skjønnsutøvelse og diskuterer hvordan denne skjønnsutøvelsen omsatt ...
    • Learning by watching Vernacular Iñupiaq-Inuit design learning as inspiration for design education 

      Reitan, Janne Beate (Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A;21(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      In this article , I explore a single case of vernacular clothing design — the practice and learning of design for contemporary Iñupiaq - Inuit clothing made by women from Kaktovik in N orth ern Alaska — and ...
    • Learning by watching: what we can learn from the Inuit’s design learning 

      Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2013)
      In this paper , I explore a single case of vernacular clothing design — the learning and practice of design for contemporary Iñupiaq - Inuit clothing made by the women of Kaktovik, North Alaska — and I ...
    • Learning to create images with computer code 

      Haakonsen, Peter; Fauske, Laila Belinda (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue /, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)
      Programming is becoming a part of the school curricula in Norway both in lower and upper secondary education – this includes subjects such as art, design and craft. What can programming contribute to the learning processes ...
    • Learning-by-watching as concept and as a reason to choose professional higher design education 

      Reitan, Janne Beate (Peer reviewed; Chapter, 2015)
      This paper discusses the concept of learning-by-watching, defined as learning through visual observation and critically connected to Dewey’s concept of learning-by-doing. It then presents and discusses learning-by-watching ...
    • Levd skuespillerliv og rolletildeling. En studie av kvinner i norsk institusjonsteater 

      Gjærum, Rikke Gürgens; Vollan, Ingrid; Bjerkestrand, Karin Brunvathne (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Artikkelen presenterer funn fra den kvalitative studien Kvinner i norsk teater (KIT). Forskerne har undersøkt kvinnelige skuesp illeres opplevelser av rolletildeling i norske institusjonsteatre, sett i ...
    • Livsløpet. Materialitet og transformasjon 

      Nguyen, Bang Chau Thi (Bachelor thesis, 2023)
      Det materielle i livene våre og hvem vi er, er sterkt forbundet med hverandre. Noen gjenstander har en affeksjonsverdi, andre ting ses ut ifra sin bruksverdi og noen ting er søppel i skuffer og skap, som i en mellomstasjon ...
    • Lokalisering av nye videregående skoler - argumenter for sentrumslokalisering 

      Lefdal, Else Margrethe (FORMakademisk;7(5), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      There is a growing tendency in Norway to build new secondary schools in the city centre. Collected information about the location of the most recent school facilities, and school facilities that are going to be built, ...
    • The Making of FQ, or How to Pick up Pellets of Information in the Clouds of Fantasy 

      Bergaust, Kristin (InFormation - Nordic Journal of Art and Research;2(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      In an attempt to look at how content could be developed in dialogue with the use of visual documentary material, this article traces key ideas and references that were important to the making of an animation “FQ”. A research ...
    • Maximum Northern Hemisphere warming rates before and after 1880 during the Common Era 

      Seip, Knut Lehre; Wang, Hui (Theoretical and Applied Climatology;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      We find that maximal decadal Northern Hemisphere warming increases as rapidly before as after the industrial revolution (0.86 °C decade−1 before 1880 and 0.60–0.68 °C decade−1 after 1880). However, whereas the number of ...