• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Familiebehandling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Circle of Security - Parenting Hvordan erfarer foreldre som har deltatt på COS-P foreldreveiledningsprogram, nytten og relevansen av veiledningsprogrammet? En kvalitativ studie

Gundersen, Ingunn Rangnes
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Gundersen.pdf (8.476Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/7067
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Familiebehandling [103]
Abstract
Tema og problemstilling:

Tema for denne oppgaven er Circle of Security - Parenting foreldreveiledningsprogram

(COS-P). Veiledningsprogrammet har som formål å fremme trygg tilknytning mellom barn og nære

omsorgspersoner (Powell et al., 2015). Oppgaven tar for seg foreldres erfaringer med COS-P og undersøker

hvordan foreldrene opplever veiledningen og om den er nyttig og relevant for deres omsorgspraksis.

Problemstillingen er som følger: "Hvordan erfarer foreldre som har deltatt på COS-P

foreldreveiledningsprogram, nytten og relevansen av veiledningsprogrammet?" Oppgavens teoretiske

grunnlag er tilknytningsteori og psykoedukasjon.

Metode:

Jeg har intervjuet fire foreldre som har deltatt på COS-P individuelt og som er rekruttert fra

spesialisthelsetjenesten for barn og unge. Jeg benyttet et semistrukturert kvalitativt forskningsintervju.

Forskningsspørsmålene var styrende for intervjuene og tok for seg foreldrenes opplevelse av å delta i

veiledningen, hvilken nytte de hadde av den og om den hadde betydning for foreldrerollen deres. I tillegg

ble det spurt om hva de ønsket hjelp til, samt deres målsetninger og forventinger til veiledningsprogrammet.

Resultater:

Felles for alle foreldrene var at de hadde barn som viste sterke følelser. Foreldrene ønsket hjelp til å møte

barna på følelsene sine, og de ønsket å hjelpe barna med å håndtere disse. Det viste seg at foreldrene

hadde delte erfaringer med COS-P. Det syntes som om de delte seg i to grupper, de som var fornøyde og de

som hadde kritiske merknader til veiledningsprogrammet. Det fremkom at tre av foreldrene hadde nytte av

det og opplevde det relevant for sin foreldrerolle. De fortalte om en endret omsorgspraksis og en bedret

foreldre - barn relasjon. En forelder ga uttrykk for at hun ikke hadde nytte av veiledningsprogrammet. Dette

med bakgrunn i at "COS-P forståelsen" var den forståelsen hun hadde. Denne forelderen hadde ønsket en

mer individuell rettet veiledning.

Konklusjon:

Denne undersøkelsens funn viste at COS-P bidro til å fremme trygg tilknytning mellom barn og foreldre hos

tre av deltagerne i undersøkelsen. For en forelder i undersøkelsen, utgjorde COS-P ingen forskjell. Dette

antyder at det kan være en svakhet ved veiledningsprogrammet, at det ikke individualiserer i møte med den

enkelte deltager. Veiledningen kan da bli mindre relevant for noen.
Description
Master i familiebehandling
Publisher
OsloMet - Storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit