Circle of Security - Parenting Hvordan erfarer foreldre som har deltatt på COS-P foreldreveiledningsprogram, nytten og relevansen av veiledningsprogrammet? En kvalitativ studie
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/7067Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema og problemstilling:
Tema for denne oppgaven er Circle of Security - Parenting foreldreveiledningsprogram
(COS-P). Veiledningsprogrammet har som formål å fremme trygg tilknytning mellom barn og nære
omsorgspersoner (Powell et al., 2015). Oppgaven tar for seg foreldres erfaringer med COS-P og undersøker
hvordan foreldrene opplever veiledningen og om den er nyttig og relevant for deres omsorgspraksis.
Problemstillingen er som følger: "Hvordan erfarer foreldre som har deltatt på COS-P
foreldreveiledningsprogram, nytten og relevansen av veiledningsprogrammet?" Oppgavens teoretiske
grunnlag er tilknytningsteori og psykoedukasjon.
Metode:
Jeg har intervjuet fire foreldre som har deltatt på COS-P individuelt og som er rekruttert fra
spesialisthelsetjenesten for barn og unge. Jeg benyttet et semistrukturert kvalitativt forskningsintervju.
Forskningsspørsmålene var styrende for intervjuene og tok for seg foreldrenes opplevelse av å delta i
veiledningen, hvilken nytte de hadde av den og om den hadde betydning for foreldrerollen deres. I tillegg
ble det spurt om hva de ønsket hjelp til, samt deres målsetninger og forventinger til veiledningsprogrammet.
Resultater:
Felles for alle foreldrene var at de hadde barn som viste sterke følelser. Foreldrene ønsket hjelp til å møte
barna på følelsene sine, og de ønsket å hjelpe barna med å håndtere disse. Det viste seg at foreldrene
hadde delte erfaringer med COS-P. Det syntes som om de delte seg i to grupper, de som var fornøyde og de
som hadde kritiske merknader til veiledningsprogrammet. Det fremkom at tre av foreldrene hadde nytte av
det og opplevde det relevant for sin foreldrerolle. De fortalte om en endret omsorgspraksis og en bedret
foreldre - barn relasjon. En forelder ga uttrykk for at hun ikke hadde nytte av veiledningsprogrammet. Dette
med bakgrunn i at "COS-P forståelsen" var den forståelsen hun hadde. Denne forelderen hadde ønsket en
mer individuell rettet veiledning.
Konklusjon:
Denne undersøkelsens funn viste at COS-P bidro til å fremme trygg tilknytning mellom barn og foreldre hos
tre av deltagerne i undersøkelsen. For en forelder i undersøkelsen, utgjorde COS-P ingen forskjell. Dette
antyder at det kan være en svakhet ved veiledningsprogrammet, at det ikke individualiserer i møte med den
enkelte deltager. Veiledningen kan da bli mindre relevant for noen.
Beskrivelse
Master i familiebehandling