Browsing SAM - Institutt for sosialfag by Title
Now showing items 167-186 of 551
-
Family Intervention Projects as Poverty-Alleviating Measures: Results from a Norwegian Cluster-Randomised Study
(Social Policy and Society;, Peer reviewed; Journal article, 2022-04-01)This cluster-randomised study analyses the implementation of a family intervention model (the HOLF model) on four target areas: parental employment, the financial and housing situations, and the social inclusion of children. ... -
«Far er fra Syria, men det er ikke sånn strikt»Forståelser av kultur i barnevernstjenestens drøftinger av samværmellom fosterbarn og deres foreldre
(Tidsskriftet Norges Barnevern;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Denne artikkelen undersøker hvordan barnevernsansattes kulturforståelser får betydning for deres vurderinger av samvær mellom foreldre og barn under offentlig omsorg. Artikkelen er en del av en studie om hvordan ansatte i ... -
Fatigue in patients with syndromic heritable thoracic aortic disease: a systematic review of the literature and a qualitative study of patients' experiences and perceptions
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction The purpose of this study was to explore the literature on fatigue in patients with syndromic herit‑ able thoracic aortic disease (sHTAD), including Marfan syndrome (MFS), Loeys‑Dietz syndrome (LDS), vascular ... -
Fellesskapet som ressurs. En oppgave om sosialt gruppearbeid med jenter utsatt for seksuelle overgrep
(Bachelor thesis, 2017)Bacheloroppgaven belyser hvordan sosialt gruppearbeid kan være et verktøy for å bistå utsatte i bearbeidelsesprosessen av seksuelt overgrep. Teori forklarer at skam- og skyldfølelse kan være en medvirkende årsak til hvorfor ... -
A field assessment of child abuse investigators' engagement with a child-avatar to develop interviewing skills
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Background: Child investigative interviewing is a complex skill requiring specialised training. A critical training element is practice. Simulations with digital avatars are cost-effective options for delivering training. ... -
Flerkulturelle utfordringer i barneverntjenesten
(Bachelor thesis, 2017)Lov av 17.juli.1992 nr.100 om barneverntjenester (barnevernloven - bvl) går ut på å sikre barn og unges leveforhold slik at de vokser opp under trygge oppvekstsvilkår (bvl §1-1). Lovens bestemmelser gjelder for barn som ... -
"De flyvende bestemødre": Transnasjonale omsorgspraksiser blant eldre somaliske kvinner i Norge
(Norsk Antropologisk Tidsskrift;Årgang 32, nr. 3–4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-17)I denne artikkelen utforsker jeg transnasjonale omsorgsforpliktelser – og praksiser blant eldre somaliske kvinner i Norge. Kjernen i transnasjonalt familieliv er utveksling av ulike typer omsorg på tvers av landegrenser. ... -
For mye av det gode – Anvendelse av forholdsmessighetsprinsippet når barnevernet skal hjelpe
(Nordisk socialrättslig tidskrift;Nr 34, Peer reviewed; Journal article, 2022-09)This article discusses the question whether Norwegian child welfare services should and can apply the legal principle of proportionality when deciding on providing voluntary based measures for the child and its family. ... -
Fordeler og ulemper ved plassering av barn i beredskapshjem
(Bachelor thesis, 2017)Det har opp igjennom årene vært en debatt om bruken av beredskapshjem som tiltak, hvor det spesielt har blitt pekt på hensynet til barnet og de konsekvensene det har for barnet å bli plassert i en midlertidig omsorgsbase ... -
Fordelingsvirkninger av overføringer og trygdekutt blant alvorlig syke menn
(Søkelys på arbeidslivet;31(3), Journal article; Peer reviewed, 2014)Artikkelen analyserer inntektsutviklingen 1993–2008 blant menn som døde av sykdom i 2009/2010 mens de var i 60-årsalderen (N=4611). Et typisk forløp er at inntektene fra eget arbeid begynner å falle om lag ti år før ... -
Fordi om skilsmisse er vanlig, er det vondt. På hvilken måte kan en sosionom i barneskolen hjelpe barn som opplever samlivsbrudd?
(Bachelor thesis, 2017)En oppgave med fokus på hvilke reaksjoner og konsekvenser samlivsbrudd kan ha på barn i alderen seks til tolv år, hva som kan være utfordrende og hva barnet kan ha behov for. Hvilke ressurser og muligheter en sosionom har ... -
Forebyggende arbeid i oppsøkende ungdomstjenester - Sett i lys av Foucaults maktkritiske perspektiver
(Bachelor thesis, 2024)Denne bacheloroppgaven tar for seg sosialfaglig profesjonsutøvelse i oppsøkende ungdomstjenester sett i lys av Foucaults maktkritiske perspektiver. Forfatteren tar for seg sentrale begreper knyttet til oppsøkende arbeid ... -
Foreldreskap i transformasjon- forventninger til foreldre i vurderinger av samvær
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen er søkelyset rettet mot hvordan foreldres foreldreskap transformeres når de ikke lenger har daglig omsorg for barnet.1 Hvilket foreldreskap foreldrene blir tilbudt, avhenger av hvilke forventninger ... -
Forensic interviews with preschool children: An analysis of extended interviews in Norway (2015-2017)
(Applied Cognitive Psychology;Volume 34, Issue 3, Journal article; Peer reviewed, 2020-02-26)This study examined the quality of forensic interviews conducted by specially trained police officers in the Norwegian Barnahus between 2015 and 2017, using the sequential interview (SI) model, a Norwegian version of the ... -
Forensic interviews with preschool children: An analysis of extended interviews in Norway (2015-2017)
(Applied Cognitive Psychology;Volume 34, Issue 3, May/June 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-02-26)This study examined the quality of forensic interviews conducted by specially trained police officers in the Norwegian Barnahus between 2015 and 2017, using the sequential interview (SI) model, a Norwegian version of the ... -
Forforståelsens betydning i profesjonelt sammenheng
(Bachelor thesis, 2017)I denne oppgaven har jeg valgt å skrive om forforståelse. Dette var et tema som traff meg da jeg var i praksis hos barnevernstjenesten. Jeg syntes at det var vanskelig å velge et tema, da det er mye som er spennende og ... -
Fortellinger gjennom rollelek. Et meningsfullt livsdrama
(Bachelor thesis, 2017)I dagens samfunn forstås barn som kompetente sosiale aktører. De skal ha rett og mulighet til å fortelle sin historie, bli hørt og bidra i spørsmål som angår dem selv. Når barnets historie er fragmentert eller problemfokusert, ... -
Fra åpenbar til skjult makt. Om det flertydige maktforholdet mellom sosionomen og foreldre i barneverntjenesten
(Bachelor thesis, 2017)Over 53 000 barn og unge mottok i 2015 tiltak fra barnevernet (Statistisk sentralbyrå 2016). Barneverntjenestens arbeid er stadig i nyhetsbildet, men det er som regel med kritisk blikk og anklager om dårlig arbeid. Kritikken ... -
Fra praksis til teori - tilbake til praksis
(Fontene forskning;11 (2), Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen tar utgangspunkt i en undersøkelse av deltakernes erfaring med å gjennomføre et kurs i traumebehandling ved en høgskole i Norge. Formålet med kurset var å presentere oppdatert forskning om traumereaksjoner og ... -
Fra «Brukermedvirkning» til «Demokrati» – språkets betydning i deltakende aksjonsforskning
(Chapter; Peer reviewed, 2019-05-09)Kapitlet presenterer et deltakende aksjonsforskningsprosjekt der prosjektmedarbeiderne utfordret begrepene i den sosialfaglige diskursen . Begreper som bruker , botilbud , rusavhengig og aktivitet ble sett på som barrierer ...