• Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning .
    • Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen 

      Spetalen, Halvor; Fossum, Hans-Oscar Sørheim; Kristiansen, Veronica Eker; Laugerud, Camilla Sundal; Solli-Sæther, Christian; Strøm, Kjetil Eiesland (Working paper, 2020-05-20)
      Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ...
    • Kriterier for måloppnåelse i yrkesopplæringen - Prinsipper og konkrete eksempler fra utdanningsprogrammet restaurant- og matfag 

      Spetalen, Halvor (Working paper, 2021)
      I dette relativt uformelle arbeidsdokumentet har jeg latt meg inspirere av eksamensbesvarelser fra studentene i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet. Våren 2021 fikk studentene en caseoppgave der ...
    • Mesterlære i profesjonsutdanning 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2010)
      Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ...
    • Teori – praksis i yrkesopplæringen - Fag- og timefordeling i læreplanene fra 1976-2006 

      Spetalen, Halvor (Working paper, 2015-10)
      I den offentlige debatten er ofte fordelingen mellom teori og praksis i den skolebaserte yrkesopplæringen et tema (Lysberg & Kihl, 2015; Sjøberg, 2014; Solheim, 2009), uten at disse begrepene nødvendigvis blir definert ...
    • Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet 

      Spetalen, Halvor (Småskrift, Working paper, 2007)
      Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ...