Browsing LUI - Institutt for yrkesfaglærerutdanning by Document Types "Working paper"
Now showing items 1-7 of 7
-
Kompetansebegrepet i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)I denne artikkelen vil jeg redegjøre for hva begrepet kompetanse innebærer og gjøre noen refleksjoner om hvordan kompetansebegrepet lar seg benytte i en profesjonsutdanning . -
Kompetansebegrepet. Undervisning, underveis- og sluttvurdering etter fagfornyelsen
(Working paper, 2020-05-20)Innholdet i dette notatet er basert på eksamensbesvarelser i profesjonsfag, tredje år, avsluttende eksamen i yrkesfaglærerutdanningen for restaurant-og matfag ved OsloMet. Temaet i eksamensoppgaven var «Hvilken betydning ... -
Kriterier for måloppnåelse i yrkesopplæringen - Prinsipper og konkrete eksempler fra utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Working paper, 2021)I dette relativt uformelle arbeidsdokumentet har jeg latt meg inspirere av eksamensbesvarelser fra studentene i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved OsloMet. Våren 2021 fikk studentene en caseoppgave der ... -
Mesterlære i profesjonsutdanning
(Småskrift, Working paper, 2010)Mesterlære har tradisjonelt vært knyttet til arbeidslivet og yrkesopplæringen. Det hevdes også at mesterlære som opplæringsform er uegnet for profesjonsutdanninger. I denne artikkelen vil jeg argumentere for at mesterlæreliknende ... -
Råd for undervisning og forskning ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning - Basert på KI-analyser av 86 artikler
(Working paper; Research report, 2024)Bakgrunnen for dette notatet er et ønske om å sammenfatte resultater fra artikler, notater og rapporter om fag- og yrkesopplæring som er systematisert i ulike temaer på hjemmesiden til Senter for kunnskap om yrkesfag ... -
Teori – praksis i yrkesopplæringen - Fag- og timefordeling i læreplanene fra 1976-2006
(Working paper, 2015-10)I den offentlige debatten er ofte fordelingen mellom teori og praksis i den skolebaserte yrkesopplæringen et tema (Lysberg & Kihl, 2015; Sjøberg, 2014; Solheim, 2009), uten at disse begrepene nødvendigvis blir definert ... -
Voksenpedagogikk og opplæring i arbeidslivet
(Småskrift, Working paper, 2007)Skal du organisere et opplæringsprogram for voksne er det nødvendig med en forståelse av hva som skiller de voksnes læringsforutsetninger fra barn og ungdoms. Til forskjell fra barn og ungdom har voksne deltakere ofte ...