• Hvordan fremme kritisk tenkning i grunnskolen? Forskningsbaserte forslag 

      Ferguson, Leila Eve; Krange, Ingeborg (Norsk pedagogisk tidsskrift;2-2020 || Årgang 104, Journal article; Peer reviewed, 2020-05-26)
      Til tross for fokus på kritisk tenkning som en nødvendig ferdighet, er det få som har kommet med tiltak for hvordan lærere kan støtte utvikling av denne typen tenkning blant elever i den norske skolen. Vi tar et grep om ...
    • Personvernregler og forskningsetikk: Blir det fortsatt mulig å gjøre antropologisk skoleforskning? 

      Lundh, Lise (Norsk Antropologisk Tidsskrift;Årgang 31, nr. 3-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-09-17)
      Artikkelen er basert på erfaringer med datagenerering under arbeid med PhD. Nye retningslinjer for personvern trådte i kraft i løpet av perioden, knyttet til EUs datadirektiv fra 2018. De nye retningslinjene fikk innvirkning ...