Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 518
-
Utvikling av lærer-elev-relasjoner i klasserommet : læreroppfatning sammenlignet med en teoribasert analyse
(Tidsskriftet FoU i praksis;6 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Lærer–elev-relasjonen er viktig for motivasjon og læring, og for atferd i klasse- rommet. Utvikling av en god relasjon har betydning for på sikt å hindre «dropout». Hva karakteriserer så en god lærer-elev-relasjon, og ... -
Eventyr på nye veier. Multimodale nyskrivninger av eventyr i skandinavisk samtidslitteratur
(Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning
(UNIPED;35 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi ulike ... -
Hvordan introduseres og videreutvikles kunnskap om vannets kretsløp i norske lærebøker for grunnskolen?
(Nordic Studies in Science Education;8 (2), Academic article, 2012)The water cycle is introduced at grade 3 in science textbooks. The topic is continued at grades 6/7, and further developed at grades 8/9 both in science and geography textbooks. The water cycle is one of the “big ideas in ... -
Funksjonshemmede, kroppsøving og tilpasset opplæring i skolen.
(Spesialpedagogikk;48(7), Academic article, 2012)Tilpasset opplæring er et viktig opplærings- og utdanningsprinsipp (Opplæringsloven 2011, § 1-3, LK 06) i den grunnleggende utdanningen skolen gir, og som skal tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger. I hvilken ... -
Getting behind assessment and learning in secondary school music: A case study approach
(Beiträge empirischer Musikpädagogik;3 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)The scope of the article is to explore and understand the intertwined connections between teaching, learning and assessment in music as a school subject. Music lessons at a Norwegian lower secondary school are explored ... -
Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet
(Skriveopplæring og skriveforsking;, Chapter; Peer reviewed, 2012-01)Dikt har tidlegare vore sjanger for literacy og frigjerande språkarbeid. I denne artikkelen diskuterer vi om og korleis den poetiske teksten igjen kan ha slike potensial ein spesifikk stad, nemleg i den fleirkulturelle ... -
Lagrangian subbundles of symplectic bundles over a curve
(Mathematical proceedings of the Cambridge Philosophical Society;153 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012-02-22)A symplectic bundle over an algebraic curve has a natural invariant s Lag determined by the maximal degree of its Lagrangian subbundles. This can be viewed as a generalization of the classical Segre invariants of a vector ... -
The Role of Virtual Learning Environments in a Primary School Context: An Analysis of Inscription of Assessment Practices
(British Journal of Educational Technology;Early View, Journal article; Peer reviewed, 2012-03-19)Virtual Learning Environments (VLEs) appear to be one of the most widely used computer-based technologies for teaching and learning, and may emerge as a potential tool for e-assessment. However, little is known about how ... -
Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
(Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ... -
Lærerstudenter og læring
(FoU i Praksis;2011, Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Artikkelen beskriver og drøfter et innovasjonsarbeid på Høgskolen i Oslo hvor intensjonen var å bedre studentenes prestasjoner i pedagogikkfaget ved å arbeide med deres motivasjon og læringsstrategier. Det teoretiske ... -
Places for child-managed bodily play at an after school program
(Children, Youth and Environments;23(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)This article investigates how children play at different places in an outdoor area, and how the places influence child-managed bodily play. The study has a life-world approach, and the theoretical perspective is based on ... -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Nasjonal traumebearbeiding i sanglyrikk for barn og unge etter 22/7
(Barnelitterært forskningstidsskrift;4, Journal article; Peer reviewed, 2013)22. juli 2011 ble Norge utsatt for to terrorangrep som drepte 77 og skadet flere hundre mennesker, de fleste av dem barn og unge. Dette er det verste angrepet som har rammet Norge siden andre verdenskrig, og det fikk en ... -
Theorising mathematics teaching: pre-service teachers’ perceptions before and during school placement
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Pre-service teachers frequently experience a tension between their research-informed university college training and their in-school practice. In mathematics teaching, this is a particularly sharp contrast, since personal ... -
Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring
(Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning;8 (1), Journal article; Peer reviewed, 2013)Hva måler den nasjonale leseprøven når den gjennomføres av elever med norsk som andrespråk? I denne artikkelen analyserer vi data som viser at totalskåren på nasjonal leseprøve korrelerer med høy morfologisk bevissthet og ... -
Relasjonen estetikk – epistemologi – etikk og fagdidaktikk. Et semiotisk-kommunikativt perspektiv på estetikk og utdanning.
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Artikkelen tar mål av seg å vise at det hersker en indre sammenheng, på den ene siden mellom en rekke ulike kommunikative og didaktiske aspekter som kan samles under nøkkelbegrepene estetikk, epistemologi og etikk. På den ... -
Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
(FoU i praksis;2012, Chapter; Chapter; Peer reviewed, 2013)Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen ... -
The changing concept of aesthetic experience in music education
(Nordisk musikkpedagogisk forskning Årbok;14, Journal article; Peer reviewed, 2013)The article’s goals are to contribute to the clarification of the term aesthetic experience used in the context of music education, and to discuss different interpretations of Kant in this context. As the musical aesthetic ... -
Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvilket forhold har ungdomsskoleelever til den litteraturen de leser i norskfagets lærebøker? Hvordan fungerer lærebøkene, og hvilke didaktiske utfordringer har lærerne som skal formidle læreboklitteraturen til elevene på ...