Blar i LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning på tittel
Viser treff 316-335 av 583
-
Leveraging large-scale assessments for effective and equitable school practices: the case of the nordic countries
(Large-scale Assessments in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2023)One of the primary goals of educational research is to identify effective and equitable school practices that aim to promote desired educational outcomes for all students, regardless of their background. This pursuit raises ... -
LGBT Issues in Norwegian Textbooks: Shared or Fragmented Responsibility?
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol 2 No 4 (2018): General Issue: Research in Comparative Education Revealing the Work Ahead in Ensuring Respect for Inalienable Rights, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-15)In Norway, a model for schools’ teaching about LGBT issues is chosen where the responsibility is divided between different school subjects: social science, natural science, RLE (religion, philosophies of life and ethics), ... -
The link between gender gaps in school enrollment and school achievement
(Comparative Education Review;, Peer reviewed; Journal article, 2023)Usually, gender gaps in school enrollment and achievement are investigated as separate facets of gender inequality in education. This study suggests that they might be linked by design. If boys and girls differ in their ... -
Linking Learners’ Perspective on Language Assessment Practices to Teachers’ Assessment Literacy Enhancement (TALE): Insights from Four European Countries
(Language Assessment Quarterly;Volume 17, 2020 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-16)This article presents results from a needs analysis survey conducted in the first year of a European-funded project entitled ‘Teachers’ Assessment Literacy Enhancement (TALE)’. The survey questionnaire used asked 1788 ... -
Linking school leaders’ core practices to organizational school climate and student achievements in Norwegian high-performing and low-performing rural schools
(Educational Management Administration & Leadership;, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-13)Prior research has suggested that well-performing school leadership clusters around a set of general core practices, which appear to be effective across a range of national, social and cultural contexts, yet contingent of ... -
The longitudinal stability of rating characteristics in an EFL examination: methodological and substantive considerations
(Language Testing;Volume: 38, issue: 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-08-17)This longitudinal study (i.e. 2002-2014) investigates the stability of rating characteristics of a large group of raters over time in the context of the writing paper of a national high-stakes examination. The study uses ... -
Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Som undervisere i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere har vi gennem det seneste årti oplevet en stigende efterspørgsel på såkaldte sprogpædagogiske ‘værktøjer’, der effektivt kan løse komplekse pædagogiske dilemmaer ... -
Low rank orthogonal bundles and quadric fibrations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Let C be a curve and V → C an orthogonal vector bundle of rank r. For r ≤ 6, the structure of V can be described using ten- sor, symmetric and exterior products of bundles of lower rank, essentially due to the existence ... -
Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)
(Peer reviewed; Journal article, 2024)«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode ... -
Lærergrupper på Facebook I: RLE-lærergruppa og religionslærerens profesjonsfaglige utvikling
(Prismet;Vol 71, Nr. 1 (2020): Digital religionsundervisning, Journal article; Peer reviewed, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærergrupper på Facebook II: RLE-lærergruppa og andre møteplasser
(Prismet;Vol 71 Nr 1 (2020): Digital religionsundervisning, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-07)I to sammenhengende artikler introduserer vi lærergrupper på Facebook som et nytt forskningsfelt i norsk kontekst. Vår studie undersøker RLE-lærergruppa, en Facebook-gruppe opprettet i 2015 av og for religionslærere. Gruppen ... -
Lærerstudenter og læring
(FoU i Praksis;2011, Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Artikkelen beskriver og drøfter et innovasjonsarbeid på Høgskolen i Oslo hvor intensjonen var å bedre studentenes prestasjoner i pedagogikkfaget ved å arbeide med deres motivasjon og læringsstrategier. Det teoretiske ... -
Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser
(Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 15 Nr. 3 (2021): Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)Programmering er tatt inn i den nye læreplanen for matematikk i grunnskolen i Norge. Det betyr at lærerstudenter har behov for å få erfaring med å løse matematiske problemer gjennom programmering. I matematikkfaget på ... -
Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
(Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ... -
Lærerstudenters opplevelse av sammenheng mellom undervisning og praksis
(Chapter, 2023) -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
(Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 14, No. 3, 2020, Peer reviewed; Journal article, 2021-01-22)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
Læringsaktiviteter og profesjonsorientering- et utviklingsarbeid i ny grunnskolelærerutdanning
(UNIPED;35 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen har utgangspunkt i en studie knyttet til ulike arbeidsformer i faget pedagogikk og elevkunnskap i lærerutdanningen. Formålet med artikkelen er å drøfte hvordan studentaktive læringsformer kan gi ulike ... -
Læringsfremmende vurdering i to norskkollegier
(Norskkæraren;3-2018, 42. årgang, Journal article; Peer reviewed, 2018)I mer enn ti år har norske myndigheter satset på utvikling av en læringsfremmende vurderingspraksis i skolen. Kjernepunkter i denne satsingen er å fremme bruk av vurderingskriterier og læringsfremmende tilbakemeldinger, ... -
Makerspace activities in a school setting: Top-down and bottom-up approaches for teachers to leverage pupils' making in science education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article addresses the opportunities and challenges of turning a science, technology, engineering, and mathematics (STEM) classroom into a makerspace for hands-on experimentation with digital tools and materials in ... -
Making decisions about attainment grouping in mathematics: teacher agency and autonomy in Norway
(Research Papers in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Grouping by attainment is a relatively new and contested practice in Norway, where strong historical discourses of heterogeneous education are under pressure from international test comparisons, particularly in mathematics. ...