Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning by Document Types "Chapter"
Now showing items 21-40 of 68
-
Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
(FoU i praksis;2012, Chapter; Chapter; Peer reviewed, 2013)Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen ... -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(Utdanningsforskning i musikk – skrifserie fra CERM;Vol. 3, Chapter; Peer reviewed, 2021)Den vestlige klassiske musikkens hegemoni i musikkutdanningene har lenge blitt kritisert i internasjonal musikkpedagogisk litteratur. Estelle Jorgensen sier det slik: The Western classical music tradition has come under ... -
Eventyr på nye veier. Multimodale nyskrivninger av eventyr i skandinavisk samtidslitteratur
(Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet
(Skriveopplæring og skriveforsking;, Chapter; Peer reviewed, 2012-01)Dikt har tidlegare vore sjanger for literacy og frigjerande språkarbeid. I denne artikkelen diskuterer vi om og korleis den poetiske teksten igjen kan ha slike potensial ein spesifikk stad, nemleg i den fleirkulturelle ... -
Håp, musikk og eksistens
(Chapter, 2023)Håpet er lysegrønt, sies det. Lysegrønt signaliserer positive forventninger, vekst og nytt liv. Jeg vil i tråd med filosofen Lars Svendsen (2023) hevde at håpet er mangefasettert, og at det også opptrer i mørkere nyanser. ... -
Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn
(Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Chapter, 2023) -
Integrating ICT without throwing the baby out with the bathwater
(Chapter; Peer reviewed, 2009)This paper presents a case study of how novice schoolteachers experience the usefulness of ICT skills in their work context as professionals in compulsory schools in Norway. The first part describes the general framework ... -
An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking
(Skrifter från SMDF;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2021)We report on a classroom observation undertaken as part of a larger study of mathematics classroom practice in Norway, focusing on inclusivity. We observed a Ninth grade small-group activity in which the goal was to maximise ... -
Kritisk danning som eksistensiell danning
(Chapter, 2024)The chapter highlights a nearly forgotten dimension of critical Bildung – known as existential Bildung – by revisiting different older and newer theoretical concepts. These are Bollnow’s pedagogy of ‘the encounter,’ Biesta’s ... -
Kulturmøter og kulturkonflikter i norsklærebøker
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen viser hvordan forfatterne av to norsklærebøker for videregående skole har valgt ulike strategier for å inkludere et flerkulturelt perspektiv i norskfaget. Grip teksten henvender seg til elever med en tradisjonell ... -
Kva vi snakkar om når vi snakkar om studentaktiv læring. Ein konseptuell systematisk litteraturgjennomgang
(Chapter; Peer reviewed, 2024)During the last decade, the concept student active learning has gained increased attention in Norwegian higher education. In the international research literature, active learning is contrasted with lectures as an example ... -
Learning methods - how to learn social work
(Chapter; Peer reviewed, 2011)Social work with marginalized persons in the local community - the experiences of Poland and Norway / Marynia Luszczynska and Reidun Lappen. Work in groups is useful when they are functional. In social work, you will often ... -
Lærerstudenter og læring
(FoU i Praksis;2011, Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Artikkelen beskriver og drøfter et innovasjonsarbeid på Høgskolen i Oslo hvor intensjonen var å bedre studentenes prestasjoner i pedagogikkfaget ved å arbeide med deres motivasjon og læringsstrategier. Det teoretiske ... -
Lærerstudenters erfaringer med - og holdninger til - matematikkfaget
(Chapter; Peer reviewed, 2012-04)Gjennom en spørreundersøkelse blant over 1400 studenter på ulike profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Oslo har vi forsøkt å belyse problemstillingen «Hvilke forskjeller og likheter er det i studenters erfaringer med og ... -
Lærerstudenters opplevelse av sammenheng mellom undervisning og praksis
(Chapter, 2023) -
Making Sense of Sustainable Development
(Chapter; Peer reviewed, 2020)In this chapter, we share results on student teachers’ experiences as participants in a Storyline on sustainable living. The aims of this Storyline project were twofold: firstly, to enhance the participants’ understanding ... -
Masteroppgaver innen forskningsbasert lærerutdanning i naturfag: Studenters og lærerutdanneres perspektiver
(Chapter, 2024)I denne studien undersøker vi naturfaglærerstudenters og naturfaglærerutdanneres syn på betydningen av masteroppgaven i forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Datamaterialet består av refleksjonsnotater fra studenter ... -
Mathematics teachers' beliefs about teaching and learning mathematics and constraints influencing their teaching practice
(Chapter; Peer reviewed, 2009)In my doctoral work I studied three mathematics teachers in lower secondary school in Norway and how they interpreted a curriculum reform, L97 (Kleve, 2007). This was an ethnographic study which included methods as focus ...