• Food practices and risk constructions in Norwegian and French kindergartens 

      Greve, Anne; Garnier, Pascale; Ulvik, Oddbjørg Skjær; Øien, Ingvil; Chantseva, Victoria; Fallang, Bjørg; Gulbrandsen, Liv Mette; Rayna, Sylvie (European Early Childhood Education Research Journal;Volume 27, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-27)
      Food practices are culturally and historically situated, and so are conceptions of ‘risk’. Comparative studies of food practices can highlight these cultural norms and conceptions. In this article we will present results ...
    • Forskning på religion og livssyn i barnehagen - oversikt og tendenser 1996-2018 

      Hovdelien, Olav (Prismet;Årgang 69, hefte 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Barnehagen som samfunnsinstitusjon har gradvis fått større betydning, ikke minst som følge av den store utbygningen som fulgte i kjølvannet av barnehageforliket i 2003. Barnehageplass er i dag å anse som et allment ...
    • Forslag til vellykket samarbeid mellom skole og museum 

      Langholm, Guri; Frøyland, Merethe (Nordisk museologi;(2), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      Successful collaboration between schools and museums requires that students are offered activities and tasks which they perform together with others, and which can only be carried out at the museum (Bamberger & Tal 2006:93). ...
    • Fortellinger om samsang – fellesskap i og mellom generasjoner 

      Vist, Torill (MusPed:Research;, Peer reviewed; Journal article; Kapittel, 2022)
      This article illuminates, analyses, and discusses co-singing as it appears in interviews where the conversation originally revolved around music experience as a mediating tool for emotion knowledge (Vist, 2009). The main ...
    • Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen? 

      Larsen, Ann Kristin; Slåtten, Mette Vaagan (FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)
      Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ...
    • Gått ut på dato? Landløftene, Midtøsten-konflikten og jødisk–kristne relasjoner 

      Haaland, Gunnar (Chapter; Peer reviewed, 2013-03)
      I 2009 ga palestinske kirkeledere ut dokumentet Et sannhetens øyeblikk - Kairos Palestina, et rop til kristne over hele verden, og en bønn om solidaritet med en befolkning som lider under en undertrykkende okkupasjon. ...
    • Genetic Risk Score for Intracranial Aneurysms: Prediction of Subarachnoid Hemorrhage and Role in Clinical Heterogeneity 

      Bakker, Mark K.; Kanning, Jos P.; Abraham, Gad; Martinsen, Amy; Winsvold, Bendik Kristoffer Slagsvold; Zwart, John Anker Henrik; Bourcier, Romain; Sawada, Tomonobu; Koido, Masaru; Kamatani, Yoichiro; Morel, Sandrine; Amouyel, Philippe; Debette, Stéphanie; Bijlenga, Philippe; Berrandou, Takiy; Ganesh, Santhi K.; Bouatia-Naji, Nabila; Jones, Gregory; Bown, Matthew; Rinkel, Gabriel J.E.; Veldink, Jan H.; Ruigrok, Ynte M.; Aamodt, Anne Hege; Skogholt, Anne Heidi; Brumpton, Ben Michael; Willer, Cristen J.; Sandset, Else Charlotte; Kristoffersen, Espen Saxhaug; Ellekjær, Hanne; Heuch, Ingrid; Nielsen, Jonas Bille; Hagen, Knut; Hveem, Kristian; Fritsche, Lars; Thomas, Laurent Francois; Pedersen, Linda Margareth; Gabrielsen, Maiken Elvestad; Holmen, Oddgeir Lingaas; Børte, Sigrid; Schmidt, Helena; Stubhaug, Audun; Nielsen, Christopher Sivert; Johnsen, Marianne Bakke; Sandvei, Marie Søfteland (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      BACKGROUND: Recently, common genetic risk factors for intracranial aneurysm (IA) and aneurysmal subarachnoid hemorrhage (ASAH) were found to explain a large amount of disease heritability and therefore have potential to ...
    • Grenser for norskhet? Om barns medborgerskap og kulturelt mangfold i barnehagen 

      Thun, Cecilie (Norsk pedagogisk tidsskrift;99(03), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Er norskhet et inkluderende begrep, eller er det grenser for norskhet i barnehagen? Tematiseres barns medvirkning i sammenheng med kulturelt mangfold? Artikkelen diskuterer forståelser av norskhet og et flerkulturelt ...
    • Gripes mulighetene? Om lesestunder med de yngste barna i barnehagen 

      Dybvik, Hilde; Fodstad, Cecilie Dyrkorn; Jæger, Henriette (Nordisk Barnehageforskning;Vol. 19, No. 3, Peer reviewed; Journal article, 2022-10-19)
      Studien retter seg mot høytlesningspraksiser i barnehagen, og belyser samspillet rundt bøker som finner sted mellom barnehageansatte og barn, avgrenset til småbarn (0–3 år). Til grunn for diskusjonene er et videomateriale ...
    • Gudstjenester i skoletiden - rektorenes dilemma 

      Hovdelien, Olav; Neegaard, Gunnar (Norsk pedagogisk tidsskrift;98(04), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      De fleste grunnskolene i Norge viderefører praksisen med å delta på gudstjenester i skoletiden en av dagene før juleferien eller ved slutten av skoleåret. Denne praksisen er i økende grad blitt problematisert i de siste ...
    • `Hands on`: A design project for a substainable future 

      Dybvik, Jeanette Helleberg; Berg, Lise-Kari (Chapter; Peer reviewed, 2017)
      This paper is a contribution to design education for the general public. Primary school teaching students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HIOA) have executed design tasks ...
    • Har «øyeblikkets pedagogikk» fortsatt en plass i barnehagen? 

      Lafton, Tove; Hauge, Heidi (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen undersøker vi hvordan barnehagelærerens rom til å lytte, og kraft til å fokusere på de barna som er til stede her og nå, kan aktiveres, og om et begrep som «øyeblikkets pedagogikk» har en plass i barnehagen. ...
    • Harpespill, fantasiskalaer og syngende fingre - om barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte apper 

      Engesnes, Nina; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen tar for seg barnehagebarns møter med tre musikkrelaterte applikasjoner på nettbrett: Air Harp, Bloom og Singing Fingers. Seks grupper med 4-6 barn i alderen 5-6 år har deltatt i studien, og teksten bygger på ...
    • "Hit eit steg og dit eit steg" - sakte, men sikkert fremover? 

      Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje (OsloMet Skriftserie 2022 - DELRAPPORT 1;Nr. 7., Research report, 2022)
      Rapporten er første delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskole ...
    • How can exposure to practice in a foreign context enhance the professional development of teacher students? Case study from South Africa 

      Olsen, Sissel Tove; Hagen, Anikke (Journal of the European Teacher Education Network (JETEN);10, Journal article; Peer reviewed, 2015)
      This research paper presents a case study aimed to explore and analyse Norwegian teacher students’ professional development through exposure to the concept of Teacher Well-Being in a South African context. We have chosen ...
    • How does a manmade outdoor area in a large, urban kindergarten afford physical activity to 5-year-old children 

      Løndal, Knut; Norbeck, Karoline Bølstad; Thoren, Anne-Karine Halvorsen (Children, Youth and Environments;25(2), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Based on qualitative data gathered from observations, we investigate what opportunities for physical activity kindergarten children utilize in outdoor areas that are manmade and contain only artificial playground equipment. ...
    • Hulter til bulter om performance med Kjetil Skøien 

      Haugen, Torgeir (Performing arts, 2016)
    • Hva jenter må vite: Kristiane Skjerve, Sundhetslæren og jenters seksualitet 

      Skundberg, Øystein (Tidsskrift for kjønnsforskning;Årgang 42, nr. 4-2018, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-11-16)
      This article will attempt to answer how Norwegian educator Kristiane Skjerve’s book on sexual education Sundhetslære for unge kvinder (1916) [Health studies for young women] can be considered a break with the traditions ...
    • Hva sier reven? Mediedanning med utgangspunkt i en multimodal tekst 

      Karlsson, Eivind (Danne og utdanne. Litteratur, språk og samtale;, Chapter; Peer reviewed, 2017)
      Hva er mediedannelse? Denne artikkelen skal handle om en medietekst, og det er Bård og Vegard Ylvisåkers musikkvideo «The Fox» fra 2013 (Ylvis 2013a). Denne ble lagt ut på Youtube og fikk i løpet av de to første årene ...
    • "-Hvad vil du? -Lege due og falk!" Barns kultur i Peer Gynt 

      Karlsson, Eivind (Ibsen og barndom. Møter mellom profesjonsfag og litteratur;, Chapter; Peer reviewed, 2016)
      At folketradisjonen er råstoff for Ibsens Peer Gynt-tekst er velkjent. Karlsson påviser elementer fra barns egen tradisjonskultur i Peer Gynt. Når dramaet leses som transformasjoner av denne kulturen, med sine leker, ...