Browsing TKD - Master i Estetiske fag by Issue Date
Now showing items 21-40 of 238
-
Dekket, men ikke tildekket : kistedekor i et samtidig perspektiv
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven Dekket, men ikke tildekket – kistedekor i et samtidig perspektiv tar for seg blomsterdekor av kiste i forbindelse med begravelsesseremoni. Masteroppgaven ser på kistedekoren i sammenheng med samtidige ... -
Stukket av : en undersøkelse av hvordan kunstneriske strategier og arbeidsformer i prosjekter som jobber praktisk med kunst, natur og miljø kan åpne for arbeid med miljørelaterte spørsmål i skolen
(Master thesis, 2013)The thesis that lies before you is a study on how practical projects can combine art, nature and environmental issues. The text ends in a reflection on how this project can open up for work on environmental issues in the ... -
Surrealistisk fotografi : virkelig uvirkelighet – eller uvirkelig virkelighet?
(Master thesis, 2013)This master thesis has its origin in the possibilities that lays in surreal photographic expressions, and the gap which occurs within the understanding of what surreal photography is about, when art theory meets practice. ... -
Skolelederes verdsetting av læreres fagkompetanse i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2013)I denne masteroppgaven rettes fokus mot lærerkompetanse i kunst og håndverksfaget i grunnskolen. For å komme nærmere en forståelse for hvorfor statistikken viser så stor mangel på lærere med fagkompetanse i Kunst og ... -
- Er dette arkitektur? : Om elevar på mellomtrinnet sin måte å utrykkje eigenskapar i arkitekturen i møte med nære bygde omgivnadar
(Master thesis, 2013)I 2006 fekk arkitektur plass som eit eige hovudområde i dei norske læreplanane. Undervisning og medvitsgjering av dette emnet kan fremje både brukarmedverknad og interessa for gode omgivnader. Både arkitekturteorien og ... -
Dagbok fra kulturskolen : en undersøkelse av undervisningspraksis i kulturskolen
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven omhandler kulturskolelærernes undervisningspraksis og hvordan dette kan belyse spørsmål knyttet til kulturskolens didaktiske grunnlaglagsforståelse innen fagfeltet visuelle kunstfag. Jeg har gått inn i ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Formgivingsfag i videregående opplæring - Holdninger, Informasjon og Utfordringer
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokuset mot å avdekke mulige årsaker til nedgang av søkere til Studiespesialisering med formgivingsfag i videregående opplæring. Innføringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet i 2006 gav ... -
Bak den grønne døren: Bærekraft - I dialog med elever
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en casestudie som tar utgangspunkt i utstillingen «Bak den grønne døren», som var en del av Oslo Arkitektur Triennale 2013. Utstillingen omhandlet ulike fremstillinger av bærekraft innenfor fagområdene ... -
Episke toner
(Master thesis, 2014)Forord. For ord. For ordene. Før ordene. Førord. Både for og før ordene. For og før alt som kommer etter. Kjernen. En pekepinn på hva som vil komme. En advarsel eller bare en introduksjon? Med dette vil jeg legge til ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Hvorfor er ikke drama og teater et fag i skolen? En studie av drama og teater sin posisjon i den norske skole gjennom 40 år.
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på årsakene til hvorfor drama og teater ikke er et eget fag i norsk grunnskole. I undersøkelsen min har jeg gått igjennom læreplanene fra 1974 frem til i Kunnskapsløftet, som ... -
Kunst og håndverk i grunnskolen: Holdninger som eksisterer i dag
(Master thesis, 2014)I denne masteroppgaven rettes fokus mot kunnskap og holdninger om skolefaget Kunst og håndverk For å komme nærmere en forståelse av hvorfor situasjonen i Kunst og håndverk er slik den er, tar jeg utgangspunkt i en casestudie ... -
Maleundervisning i videregående skole – Fagdidaktiske ideologier og relasjonen til samtidens kunstfelt.
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven omhandler maleundervisningens praksis innen et utvalg videregående skoler. Maleundervisning er en del av praksisen innen faget Visuelle Kunstfag, ved utdanningsprogrammet Studiespesialisering med ... -
Bygg din egen fremtid: Fremtidsscenariobygging i faget kunst og håndverk. Fagdidaktiske muligheter og samfunnsetiske perspektiver.
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om de fagdidaktiske mulighetene, innenfor grunnskole- faget kunst og håndverk, som kan ligge i et arbeid med fremtidsscenariobygging hentet fra industri- og produktdesign. Undersøkelsen og ... -
Kunst og næring - en studie av forutsetninger for økt samarbeid
(Master thesis, 2014)Formålet med oppgaven har vært å belyse hvilke forutsetninger som skal til for å skape et økt samarbeid mellom kunst/kultur og næring i praksis og hvordan organisasjonen Arts & Business kan bidra til dette. Kreativitet ... -
60 Days of sharing: A Distribution of Artistic products On The Online Gallery; Instagram
(Master thesis, 2014)This thesis will study a distribution of artistic products on the social network of Instagram. Through artistic and scientific reflections the project looks at how the online photo-sharing network shapes an artist’s feed ... -
Kunst og kvinner i en kjønnssensitiv kontekst
(Master thesis, 2014)Kvinner har ikke hatt de samme forutsetningene som menn i kunsten og har måtte kjempe for sin plass i institusjoner og i samfunnet. Hvordan kan kvinnelige kunstneres fremstilling av kropp og kroppslige referanser i perioden ... -
Digital kompetanse i kunst og håndverk - En kvalitativ kasusstudie av fire læreres posisjoneringer
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hva digital kompetanse kan innebære i kunst- og håndverksfaget. Masteroppgaven har hovedvekt på en teoretisk (og ikke en praktisk) tilnærming til digital kompetanse. Oppgavens perspektiver ... -
Stemmelaboratoriet: En analyse av musikk i teaterhendelsen
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven handler om musikk som kommunikativt virkemiddel i teaterhendelsen. Med utgangspunkt i forestillingen Stemmelaboratoriet, har jeg her gjort en analyse av hvordan musikk har påvirket kommunikasjonen i ...