Blar i TKD - Master i Estetiske fag på tittel
Viser treff 210-229 av 238
-
Tekstilt verkstedarbeid : co-design i språkopplæring av innvandrerkvinner
(Master thesis, 2012)Masteroppgaven er basert på en undersøkelse i Skole- og Tekstilverkstedet (Tekstilverkstedet) som er et språkopplæringssenter for minoritetskvinner. Tekstilverkstedet ligger i Alna bydel i Oslo, som har en stor andel av ... -
Teori og praksis hånd i hånd - Om det paradoksale skille mellom teori og praksis i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2017)Denne avhandlingen fokuserer på det kunstige skillet mellom teori og praksis som man ser tendensen av, både i samfunnet og innad i kunst og håndverksfaget. Stortingsmeldingen Fag -Fordypning - Forståelse (Meld. St.28, 2016) ... -
Tid til å lære, tid til å forstå: Om organisering av tid som faktor for progresjon og dybdelæring i Kunst og håndverk
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Avhandlingens problemområde tar for seg organisering av tid i skolefaget Kunst og håndverk i ungdomskolen. I lys av tidsbruk diskuteres også dybdelæring og progresjon som en påvirkelig faktor gjennom organisering av ... -
”Tiden og veien” en samtidsregissørs fagdidaktiske tilnærming til ulike ensemblekonstellasjoner
(Master thesis, 2017) -
Tilbakemeldinger i arbeid med skuespillerfag
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler tilbakemeldingssituasjonen mellom studenter og mellom studenter og pedagog i arbeid med skuespillerfag. Den teoretiske undersøkelsen tar utgangspunkt i tilbakemeldingsteori av Bærenholdt og ... -
Tilblivelser i møtet mellom rom og kropp i teaterpedagogisk praksis: En diffraktiv analyse av to samskapende gruppeprosesser med skoleungdom
(MEST;2022, Master thesis, 2022)Forskningsprosjektets hensikt har vært å utforske hvordan rom og kropper spiller sammen i teaterpedagogisk praksis med ungdom i skolen. Denne studien baserer seg på to teaterpedagogiske samskapingsprosesser, en i ... -
Tilrettelegging for sosial deltagelse i museumsformidling. - Tilrettelegging for sosial deltagelse som en pedagogisk strategi – en undersøkelse av aktiviteter ved Nasjonalmuseet.
(Master thesis, 2015)Formålet med oppgaven har vært å belyse pedagogiske strategier for publikumsdeltakelse som er med på å skape sosiale situasjoner på museet, og at det på lengre sikt kan bidra med å bygge relasjoner mellom ansatte og ... -
Trearbeid - Mellom læreplan og praksis
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven har fokus på lærernes prioritering av trearbeid i kunst og håndverks-faget i grunnskolen. Målet med oppgaven er å belyse faginnhold og undervisningspraksis, samt mulige sammenhenger mellom LK06 og ... -
Trearbeid og praktisk kunnskap i grunnskolen: Å utdanne hele mennesket
(Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen vil bruke trearbeid i faget Kunst og håndverk som representant for å undersøke praktisk kunnskap og -kompetanse i grunnskolen. Med utgangspunkt i kvalitative forskningsintervjuer av informanter ... -
Trearbeid og treverksteder i grunnskolen: Skolelederes verdsetting og prioritering sett opp mot tradisjon og fornyelse i faget Kunst og håndverk
(Master thesis, 2015)Masteroppgavens problemområde er skolelederes verdsetting og prioritering av trearbeid og treverksteder i Kunst og håndverk i grunnskolen. I lys av at det ved flere grunnskoler legges rammebetingelser som gjør ... -
Ulike perspektiver på åndsverkloven : gråsonen mellom kopiering og nyskapelse i visuell kunst
(Master thesis, 2012)Gjennom denne masteroppgaven undersøkes gråsonene i åndsverklovens §4. Jeg ser på hvordan skoleverden, kunstverden og jussverden vurderer bruk av andres kunstverk for å skape egne sammensatte verk. For dette formålet drøfter ... -
Undergrunnstegneserier i skolen : didaktikk og kritisk tenkning gjennom tegneseriemediet
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg tegneseriemediets posisjon i skoleverket, og undergrunnstegneseriens didaktiske potensial. I den senere tid har det blitt gjort flere grep for å styrke bruk av tegneserier i skolen, og den ... -
Undervisningsplanlegging i Kunst og håndverk: Blant lærere med ulik grad av formell kompetanse
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Om lag halvparten av lærerne som underviser i Kunst og håndverk i grunnskolen mangler formell kompetanse i faget. For å få større innblikk i hvordan Kunst og håndverksfaget utøves i dagens situasjon, retter masterprosjektet ... -
Unge jenters "hverdagsestetikk" : en undersøkelse av forholdet mellom fokus på klær i Design og tekstil-undervisningen og klær i unge jenters hverdag
(Master thesis, 2012)Tematikken klær og visuell selvpresentasjon hos unge jenter på studieretningen Design og tekstil blir undersøkt ved å se på tre perspektiver: 1) Unge jenters egne uttalelser om hvordan de oppfatter klær og visuell ... -
Utforskende prosesser i trearbeid: Læreres refleksjoner og utfordringer i grunnskolen
(MEST;2020, Master thesis, 2020)Det har de siste årene gått en diskusjon i aviser og tidsskrifter som har drøftet trearbeid og håndverkets plass i skolen og samfunnet. Diskusjonen viser at det er en utvikling i samfunnet som ikke verdsetter håndverkere ... -
Verktøy for underveisvurdering i Kunst og håndverk: Et innblikk i to lærere sine erfaringer
(MEST;2019, Master thesis, 2019)Vurdering for læring var navnet på satsingen som startet i norske skoler i 2010. Denne kom som en reaksjon på omfattende nasjonal- og internasjonal forskning som demonstrerer tydelig sammenheng mellom vurderingspraksis og ... -
Veve ord, lese bilder : om visuell kommunikasjon og visuelle retoriske virkemidler
(Master thesis, 2011)I masteroppgaven Veve ord, lese bilder – om visuell kommunikasjon og visuelle retoriske virkemidler bruker jeg fotografiet som utgangspunkt for billedvev og stiller spørsmålet om hvordan jeg med visuelle retoriske virkemidler ... -
Viljen til bærekraft - en studie av elevers subjektivering og økologisk oppmerksomhet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har til hensikt å komme nærmere forståelsen av hva som fremmer elevenes vilje for å ta vare på miljøet. Oppgavens casestudie tar utgangspunkt i et omfattende, tverrfaglig og praktisk kunst- og ... -
Visuell kompetanse - En kvalitativ undersøkelse av unges bildepraksiser på Instagram
(Master thesis, 2017)Den digitale utviklingen i dagens samfunn bidrar til at kommunikasjonen blir mer visuelt basert. Mobilkameraet er blitt det foretrukne kameraet, og bilder deles med kjente og ukjente i sosiale medier som Facebook, Snapchat ... -
Vurderingskompetanse i faglærerutdanningen - vekselspill eller kokong?
(Master thesis, 2007)I denne masteroppgaven er fokuset lagt på utviklingen av studenters vurderingskompetanse gjennom den 3-årige faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Med utgangspunkt i en fagdidaktikkdefinisjon (Ongstad ...