Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 271-290 of 292
-
Vurdering i yrkesfaglig fordypning. En kvalitativ undersøkelse av yrkesfaglæreres og praksisveilederes syn på hvordan yrkesfaglig fordypning bør vurderes
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan skole og bedrift bør vurdere elevenes praksis i yrkesfaglig fordypning (YFF). Faget skal bidra til å introdusere elevene for arbeidslivet og gi elevene mulighet til å prøve ut ett ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
Working with Farmers in Upper Nile State, South Sudan for farmers to adopt Multi-cropping practice in Nakdiar and Doleep Payams
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Thesis is presenting an action research carried out and conducted in the Republic of South Sudan in 2011. It tried to interrogate and investigate mono-cropping practices by farmers in South Sudan and Upper Nile ... -
Working with teachers and students at secondary school level to enhance better learning of agriculture through project based learning approach: an action research at Nabiswa Secondary school, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Study is an Action research approach on Project based learning as a development project at Nabiswa secondary school in Uganda, with fellow teachers and students of Agriculture. It was aimed at improving my practice ... -
Yrkesfagelevers og læreres oppfatninger av didaktiske verktøy brukt i SpaStudy, et internasjonalt samarbeidsprosjekt på Facebook.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Yrkesfagene står overfor store utfordringer med høyt frafall. Denne oppgaven undersøker pedagogiske og didaktiske grep som ble brukt i delprosjektet SpaStudy i prosjektet «Learning With Companies». Formålet med SpaStudy ... -
Yrkesfaglærerens oppdrag med å utdanne egnede yrkesutøvere: Et kvalitativt forskningsprosjekt gjennomført på Vg1 Helse- og oppvekstfag.
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne studien er basert på kvalitative forskningsintervjuer. Den handler om hvordan yrkesfaglærere bevisstgjør og utvikler elevenes egnethet for yrker innenfor HO. Informantene i prosjektet er erfarne lærere innenfor HO: ... -
Yrkesfaglæreres håndtering av elever med psykososiale vansker: En kvalitativ undersøkelse
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med undersøkelsen i denne rapporten er å oppnå økt oppmerksomhet rundt yrkesfaglig opplæring av elever med psykososiale vansker. De fleste lærere - inkludert meg selv, møter elever med slike utfordringer. Men ... -
Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven, Yrkesfaglærerutdanning – En koherent og helhetlig opplæring mellom lærerutdanningsinstitusjonene og praksisfeltet, presenterer en undersøkelse av praksisopplæring innen Praktisk pedagogisk utdanning ... -
Yrkesrelevant opplæring i Vg22 matfag i samarbeid med arbeidslivet.
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan samarbeidet mellom skole og arbeidsliv fikk innvirkning på opplæring for en Vg2 matfagklasse. Formålet var å finne pedagogiske- og didaktiske metoder for å utvikle en yrkes- og ... -
Yrkesrelevant opplæring på Vg2 Barn og ungdomsarbeiderfag, gjennom tverrfaglige mappeoppgaver - Et aksjonsforsknings prosjekt fra Strømmen videregående skole
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som er gjennomført ved Strømmen videregående skole og høyskolen i Akershus. Bakgrunnen for prosjektet var at det var vanlig med mange oppgaver ... -
Yrkesretting av matematikk
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Vocation of common core subjects in primary and secondary education is a current topic in schools today, as are the focus on mathematical knowledge among the pupils. In this paper I am highlighting a combination of both ... -
Yrkesretting av matematikkundervisningen
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Studien er en undersøkelse om yrkesretting av matematikkundervisningen i fellesfaget matematikk på yrkesfaglig studieprogram. Undersøkelsen ble foretatt som en spørreundersøkelse blant programfaglærere som går på ... -
Yrkesspesialisering og yrkesvalg: Et aksjonsforskningsprosjekt om yrkesspesialisering og dybdelæring på helse- og oppvekstfag Vg1
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Fagfornyelsen lokker med tidligere yrkesspesialisering og mer dybdelæring, og med mine 13 års lærererfaring er det musikk i mine ører. Men hva betyr det egentlig? Hvordan kan vi som driver med opplæring av fremtidens ... -
Yrkesteoretisk kompetanse ved bruk av logg i et praksisfellesskap: Vi har flyttet klasserommet ut på byggeplassen
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass i skoleåret 2017-2018, på TBA som er en avdeling for tilrettelagt bygg- og anleggsteknikk. TBA er et praksisorientert og ... -
Å beholde/forberede nytilsatte yrkesfaglærere i videregående skole: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den videregående skolen med tanke på lærergjerningen og krav som stilles?
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne casestudien følger to nytilsatte lærere gjennom deres andre termin som nytilsatte ved en videregående skole i et forsøk på å belyse problemstillingen: Hvordan oppleves den nytilsatte lærers skolehverdag i den ... -
Å forstå personer med demens gjennom VR-briller
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Personsentrert omsorg er en sosialpsykologisk omsorgsfilosofi som er anbefalt innført i demensomsorgen. I denne filosofien er det å ta personens perspektiv et viktig og sentralt element, og det er kanskje den største ... -
Å lære matematikk i en virtuell verden: En mixed metode studie med VR-briller til simulering av hverdagsmatematikk
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)To learn math in a virtual world, a mixed method study with VR glasses simulating everyday mathematics Some students at Sales, Service and Tourism (SSR), a vocational field of study in upper secondary school, experience ... -
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Å møte elever med en helhetlig forståelse: En kvalitativ studie av yrkesfaglærere sin erfaring med å jobbe traumeinformert
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Tema for denne studien er traumeinformert skole og hvordan yrkesfaglærere erfarer å jobbe traumeinformert. Studien kaster også lys over hva begrepet traumeinformert skole kan romme i praksis. Både norske og utenlandske ... -
Å utvikla nettverk mellom skule og bedrift i frisørfag
(Master thesis, 2009)