Browsing LUI - Master i Yrkespedagogikk by Title
Now showing items 255-274 of 292
-
Utdanningsvalg
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Utdanningsvalg – Educational choices Masterarbeidet er en studie av hvilke faktorer elever anser som betydningsfulle når de velger utdanning, og hva som påvirker dette utdanningsvalget. Problemstillingen for masterarbeidet ... -
Uteskole og læring
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Akershus og Oslo og handler om å planlegge, prøve ut og vurdere tverrfaglige opplegg på uteskole. Utgangspunktet for oppgaven var å knytte gode pedagogiske opplegg til ... -
Utfordringer i yrkesopplæringen i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Lærlingordningen er en del av elevenes yrkesutdanning. Elevene som ønsker å fullføre sin yrkesutdanning for å bli fagarbeider, går ut i lære etter Vg2. Her får elevene lære faget og yrket i sin rette kontekst, som hjelper ... -
Utvikling av praksisfellesskap gjennom læring i et lederutviklingsprogram
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Målet med masteroppgaven har vært å tilføre ny kunnskap om lederutvikling av mellomledere i en industribedrift. Studien har fokusert på betydningen opplæringen har hatt for ledernes opplevelse av identitet, mestring og ... -
Vegen til en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektets tema er hvordan få elevene til å oppnå en praktisk kjøremåte i føreropplæring og førerprøve. Undersøkelsen tar for seg sammenhengen mellom hovedmålene i føreropplæringen og selve føreropplæringen og førerprøven, ... -
Veien til kunnskap: Samspillet mellom praksisveileder og minoritetsspråklig elev i kommunehelsetjenesten
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien ser på samspill mellom praksisveiledere og voksne minoritetsspråklige elever utplassert i praksis i kommunehelsetjenesten. Studiens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan påvirker samspillet ... -
Vekslingsmodellen en utprøving i helse- og oppvekstfag
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Bjørkelangen videregående skole var en av seks skoler i landet som har vært med i Utdanningsdirektoratets (udir) utprøvingsprosjekt, perioden er 2013-2017. Det skulle prøves ut vekslingsmodeller innen helse - og oppvekstfag ... -
Vekslingsmodellen, lange tradisjoner, nye muligheter
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)This report documents a study of a flexible dual model in vocational training, in particular as it is tested in an experiment initiated by the Norwegian Directorate for Education and Training. The report is specifically ... -
Vi vet, vi kan, vi vil! TAF-løpet innen helse- og oppvekstfag sett fra et elevperspektiv.
(MAYP;2016, Master thesis, 2016)Det finnes enkelte løp i videregående skole som er såkalte forsøksløp, og TAF-løpet er ett av disse. TAF står for "teknisk allmennfag" og er en betegnelse som er blitt hengende ved som et begrep. Det rette formelle navnet ... -
Videregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå ... -
Vocational pedagogy approaches for the improvement of teaching and learning in formal vocational education in Uganda: a case study at Kyambogo University
(MAYP;2011, Master thesis, 2011)The purpose of the project was to experiment the vocational pedagogy approaches of teaching and learning vocational disciplines on technical teacher trainees, with a target of enticing them to later adopt these approaches ... -
Vurdering - en kilde til mestring: Et aksjonsforskningsprosjekt på VG1-elektrofag
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)En viktig forutsetning for elevenes trivsel og opplevelse av trygghet på skolen, er at de opplever mestring. For at elevene skal kunne oppleve mestring, er en viktig faktor at utfordringene er tilpasset deres kunnskaps- ... -
Vurdering av muntlige eksamensprestasjoner i høyere utdanning: En studie av interbedømmer reliabilitet ved eksamen i etterforskning på Politihøgskolen
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)I dette prosjektet undersøker jeg hvordan interne sensorer i emnet Etterforskning ved Politihøgskolen vurderer muntlige eksamensprestasjoner. Emnet utgjør 18 studiepoeng og består av fem fag. Kunnskap om hvordan vi vurderer ... -
Vurdering av praktisk arbeid som bidrag til læring og for å forstå et yrke. Et pedagogisk utviklingsarbeid gjennomført med programfaglærere på helse- og oppvekstfag, Vg2 barn- og ungdom og praksisveiledere i bedrift.
(MAYP;2018, Master thesis, 2018)Vurdering i Yrkesfaglig fordypning (YFF) for elever på helse- og oppvekstfag, Vg2 barne- og ungdomsarbeiderfaget har utfordringer knyttet til organisering av undervisning i arbeidspraksis. Det er i dag ikke et systematisk ... -
Vurdering av yrkeskompetanse i yrkesfaglig fordypning (YFF)
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven omhandler et aksjonsforskningsprosjekt som har hatt til hensikt å videreutvikle et skjema for tilbakemeldinger med sikte på økt kvalitet slik at det kan brukes i sluttvurdering i yrkesfaglig ... -
Vurdering i yrkesfaglig fordypning. En kvalitativ undersøkelse av yrkesfaglæreres og praksisveilederes syn på hvordan yrkesfaglig fordypning bør vurderes
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan skole og bedrift bør vurdere elevenes praksis i yrkesfaglig fordypning (YFF). Faget skal bidra til å introdusere elevene for arbeidslivet og gi elevene mulighet til å prøve ut ett ... -
Vurdering – hva kan kjennetegne ulike kompetansenivåer hos yrkesutøvere?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Bakgrunnen for denne studien var min oppfatning om manglende sammenheng mellom elever og lærlingers behov for kompetanse, målet for opplæringen, og hva som vektlegges ved vurdering av kompetansenivå. Problemstilling i ... -
Working with Farmers in Upper Nile State, South Sudan for farmers to adopt Multi-cropping practice in Nakdiar and Doleep Payams
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Thesis is presenting an action research carried out and conducted in the Republic of South Sudan in 2011. It tried to interrogate and investigate mono-cropping practices by farmers in South Sudan and Upper Nile ... -
Working with teachers and students at secondary school level to enhance better learning of agriculture through project based learning approach: an action research at Nabiswa Secondary school, Uganda
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)This Study is an Action research approach on Project based learning as a development project at Nabiswa secondary school in Uganda, with fellow teachers and students of Agriculture. It was aimed at improving my practice ...