Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "Samfunnsfag"
Viser treff 1-15 av 15
-
22. juli som undervisningsinnhold i skolen
(Master thesis, 2020)Masterprosjektet «22. juli som undervisningsinnhold i skolen» skisserer hvilke didaktiske muligheter som ligger i et gitt undervisningsopplegg om 22. juli. Oppgaven tar utgangspunkt i den danningsteoretiske didaktikken til ... -
Dagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektivet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske ... -
Det uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser ... -
Etter terroren kom til Norge – 22. juli i klasserommet
(Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet "Etter terroren kom til Norge" har hatt som mål å undersøke hvordan 22. juli-angrepene formidles i norsk skole i dag. Studien tar utgangspunkt i forskning på hvordan ettertiden har forholdt seg ... -
Hva en aktørorientert stedstilnærming kan tilføre samfunnsfaget i grunnskolen - En drøfting med utgangspunkt i en gruppe ungdomsskoleelevers stedsbilder av Tøyen.
(Master thesis, 2018)Læreplanverket for den norske skolen er under store endringer gjennom fagfornyelsen. Fagplanene for samfunnsfag skal omstruktureres og fokuseres. Det er i lys av disse endringene jeg i denne masteroppgaven tar til orde ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Rollespill i samfunnsfag. Et kvalitativt studie om elevers utvikling av kritisk tenkning ved bruk av Handelsspillet.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven ønsker å besvare problemstillingen om hvordan evnen til kritisk tenkning kan utvikles ved å benytte rollespill som undervisningsmetode i samfunnsfag. Rollespillet som masteroppgaven tar utgangspunkt ... -
Rollespill som metodisk verktøy i samfunnsfag - En studie om abstrakte og komplekse samfunnsfaglige begreper og sammenhenger i rollespill
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har undersøkt bruk av rollespill i samfunnsfag, med fokus på en tilnærming til det abstrakte og komplekse. Samfunnsfag er et fag som tar for seg begreper og strukturer både på lokalt og globalt nivå. ... -
Samfunnsfag – et fag av mange fag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ... -
Skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og ... -
Skriving i samfunnsfag. - Ein analyse av empati og historiemedvit i oppgåvetekstar og elevtekstar på 7. trinn
(Master thesis, 2018)Skriving som grunnleggjande ferdigheit er eit klart satsingsområde i skulen i dag. Medan dei fleste studiar kring skriveoppgåver i skulen i stor grad dreier seg om testar og eksamensoppgåver, er det i følgje Otnes (2015)i ... -
Undervisningsmetoder og utfordringer i utdanning for bærekraftig utvikling: En kvalitativ studie av ungdomsskolelæreres undervisningspraksis, samt utfordringer lærere opplever i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Fokuset på å oppnå en bærekraftig utvikling har økt betraktelig de siste tiårene og bærekraftig utvikling har nå blitt innført som et tverrfaglig tema i den nye læreplanen. Dermed er det interessant å undersøke hvordan ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ...