Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på emneord "Kritisk tenkning"
Viser treff 1-19 av 19
-
Dagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektivet
(Master thesis, 2022)Denne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske ... -
Ekstremisme på timeplanen - En kvalitativ studie om skolens bidrag i det forebyggende arbeidet mot ekstremisme
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvilke forståelse har et utvalg samfunnsfaglærere og eksterne aktører rundt skolen som forebyggende arena mot ekstremisme? Oppgavens teoretiske rammeverk ... -
En innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer i den danske og norske læreplanen - en kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Dette arbeidet inngår i forskningsprosjektet DEMOCIT. Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av norske og danske læreplaner for grunnskolen. Avhandlingen tar til sikte på å analysere hvilke demokratisyn og ... -
«Hvor går vi nå?» En intervjustudie av rektorer og lærere om utviklingsprosesser knyttet til kritisk tenking og dybdelæring i overordnet del av læreplanverket Fagfornyelsen 2020.
(Master thesis, 2020)Denne studien handler om lokale skoleutviklingsprosesser i tilknytning til implementering av en ny læreplan, fagfornyelsen 2020. Det politiske målet med implementering av en ny læreplan i skolen, er at de nye reformideene ... -
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Identifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeid
(Master thesis, 2022)Med et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
(Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet. I skolens styringsdokumenter fremstår kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det blir særlig vektlagt i den nye stortingsmeldingen ... -
"Man får liksom dobbel hjerne". En kvalitativ studie av hvordan fire læringspar benytter samskriving som et verktøy i arbeidet med en argumenterende tekst.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt om samskriving er et formålstjenlig verktøy å bruke for å jobbe med argumenterende skriving på grunnskolens mellomtrinn, ved å utforske problemstillingen: «Forskning viser at elever ... -
«Nei! Isbjørnen lever fortsatt!» En kvalitativ studie om kritisk tenkning gjennom bruk av bildebøker
(Master thesis, 2021)Denne studien handler om hvordan man kan bruke bildebøker i arbeidet med å utvikle elevenes evne til å tenke kritisk i begynneropplæringen. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan kan man utvikle elevenes evne til ... -
Nyheter i samfunnsfaget: En oppgave for læreren eller for Supernytt?
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg nyheter som tema i samfunnsfaget. Problemstillingen er som følger: ”Hvilken plass har nyheter i samfunnsfaget og hvordan kan nyheter bidra til utvikling av kritisk tenkning?” Med dette ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Perspektiver på andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker: En komparativ studie av narrativene i fire læreverk i Norge og Sverige
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven tar for seg historien om den andre verdenskrig i norske og svenske lærebøker. Den andre verdenskrig som historisk hendelse, er et viktig tema å undervise om i både norsk og svensk skole. Temaet ... -
Rollespill i samfunnsfag. Et kvalitativt studie om elevers utvikling av kritisk tenkning ved bruk av Handelsspillet.
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven ønsker å besvare problemstillingen om hvordan evnen til kritisk tenkning kan utvikles ved å benytte rollespill som undervisningsmetode i samfunnsfag. Rollespillet som masteroppgaven tar utgangspunkt ... -
Spørsmål og kritisk tenkning i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2020)I 2017 kom utdanningsdirektoratet med en ny overordnet del av fagfornyelsen, til den nye lærerplanen som skal gjelde fra 2020. Her definerer de kritisk tenkning som en av de overordnede delene som skal inn i alle fag og ... -
Storyline: Veien til autentisk læring om bærekraftig utvikling? En kvalitativ studie av hvordan Storyline kan legge til rette for autentisk lærng om bærekraftig utvikling i tverrfaglig samarbeid.
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling kan sies å være en av vår tids største samfunnsutfordringer. Bærekraft har i stor grad blitt overlatt til naturfagene, og flere studier viser tendenser til at det er miljødimensjonen som dominerer ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling – hvordan underviser samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres undervisning om tema?
(Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er utdanning for bærekraftig utvikling. Problemstillingen som belyses er: «Hvordan underviser samfunnsfagslærere om bærekraftig utvikling, og hvordan tror de fagfornyelsen vil påvirke deres ... -
Vesten mot resten? Kan lærebøkene åpne eller lukke for kritisk tenkning i samfunnsfag?
(Master thesis, 2021)Mennesker har fortalt sanne og fantasifulle historier om og for hverandre i 70 000 år. Vi forteller historier for å tilegne oss kunnskap, og bare for å underholde og skape samhold. Men det kan være svært viktig å klare å ...