Blar i LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap på tittel
Viser treff 48-67 av 322
-
Digital produksjon i klasserom med 1:1-dekning av iPad - Tradisjonell matematikkundervisning i ny innpakning eller innovativ pedagogikk?
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker bruken av iPad til «digital produksjon» i matematikkundervisning på småskoletrinnet. Analysen er empiridrevet. Som metodologi benyttes Corbin og Strauss (2015) balanserte tilnærming til ... -
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
(Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ... -
Digitale spill i samfunnsfagundervisning: Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning? En kvalitativ undersøkelse blant samfunnsfagslærere i grunnskolen
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke problemstillingen: «Hva kjennetegner en god læringskontekst for digitale spill i undervisning?». Problemstillingen er blitt etterfulgt av tre forskningsspørsmål som ... -
«Du må være en tiger-mamma!» En kvalitativ studie om flerspråklige foreldres erfaringer med skolens inkluderingsarbeid for barn med utviklingshemming
(Master thesis, 2021)Dette forskningsprosjektet er en masteroppgave knyttet til masterstudiet i Skolerettet utdanningsvitenskap med fagfordypning i spesialpedagogikk ved OsloMet Storbyuniversitetet. I dette studiet er hensikten å sette søkelys ... -
Dybdelæring i matematikk -I dybden på elevers løsningsstrategier i multiplikasjon og divisjon
(Master thesis, 2022)I Ludvigsen-utvalgets utredninger som la grunnlaget for revideringen av Kunnskapsløftet, har begrepet dybdelæring en sentral rolle. Utredningene resulterte i fagfornyelsen LK20, og nye læreplaner i alle fag ble tatt i bruk ... -
Dybdelæring og videobruk - En casestudie om hvordan videoer kombinert med læringsaktiviteter kan fremme ungdomsskoleelevers dybdelæring i naturfag
(Master thesis, 2021)Videoer har for lengst inntatt hverdagen vår. Selv om videoer kanskje er mest beryktet som underholdningsmateriale, har videoer etter hvert fått en vesentlig rolle i opplæringssammenheng. Denne masteroppgaven dreier seg ... -
Dyslexia and english as a foreign language in norwegian elementary education: A mixed methodsiIntervention study
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)The current study is situated in the field of English didactics. It is also a special educational study, because it investigates the effect of specific ways of teaching learners with dyslexia, a literacy-related neurod ... -
Effekter av økt lærertetthet på elevers matematikkprestasjoner i ungdomsskolen
(Master thesis, 2020)Gjennom kvantitativ metode søker oppgaven å undersøke forskningsspørsmålet «Hva har økt lærertetthet å si for elevenes prestasjoner i matematikk?». Jeg undersøker om det er en sammenheng mellom ungdomsskoleelevers prestasjoner ... -
«Eg hadde valt den kroppen som vinn, same kva». Ein studie av toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva rettar søkjelyset mot toppidrettsungdommar sine kroppsideal og erfaringar med kroppspress. Det teoretiske rammeverket tek utgangspunkt i operasjonaliseringa av tre viktige omgrep for studien si ... -
Eksplisitt begrepsundervisning i naturfag
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Motivasjonen bak denne studien har vært å undersøke nytten av å dedikere tid til eksplisitt arbeid med begreper på grunnskolen. Det er i denne studien tatt utgangspunkt i begrepet system. Naturfaget har et eget språk. ... -
Ekstremisme på timeplanen - En kvalitativ studie om skolens bidrag i det forebyggende arbeidet mot ekstremisme
(Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvilke forståelse har et utvalg samfunnsfaglærere og eksterne aktører rundt skolen som forebyggende arena mot ekstremisme? Oppgavens teoretiske rammeverk ... -
Elever med autismespekterforstyrrelser og deres muligheter til å utvikle livsmestringskompetanser – En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke innføringen av begrepet livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og hvordan lærere kan tilrettelegge dette tema for elever med autismespekterforstyrrelser. ... -
Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet
(Master thesis, 2018)Problemområde I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og ... -
Elever med fysisk funksjonsnedsettelse og kroppsøvingsfaget i et inkluderingsperspektiv
(Master thesis, 2022)Kroppsøving er et obligatorisk skolefag og i lys av en inkluderende fellesskole har alle elever rett på en tilpasset opplæring i faget (Haug, 2014, s. 18). I kroppsøvingsfaget viser det seg dog å være fordringsfullt å følge ... -
Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget - En diskursanalytisk tilnærming til elevers resepsjon av en ungdomsroman
(Master thesis, 2018)«Elevers meningsskaping i møte med litteratur i norskfaget» tar for seg et utvalg elevers meningskonstituerende språk i møte med en episk fiksjonsfortelling i norskfaget. Undersøkelsen har en kvalitativ tilnærming, der ... -
Elevers mestringsforventning i matematikk med fokus på algebra: En studie av sammenhengen mellom måloppnåelse og mestringsforventning
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med dette masterprosjektet har vært å studere elevers mestringsforventning i matematikk. Prosjektets overordnede problemstilling er: "Hvordan oppfatter og vektlegger elever på åttende trinn informasjon som er ... -
En analyse av læreres spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk på ungdomstrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Å kommunisere og samtale om matematikk i klasserommet er både et middel til læring og et læringsmål i seg selv. Likevel viser internasjonal og nasjonal forskning at lærere avsetter lite tid i undervisning til å samtale ... -
En innholdsanalyse av demokratisyn og medborgeridealer i den danske og norske læreplanen - en kvalitativ undersøkelse
(Master thesis, 2021)Dette arbeidet inngår i forskningsprosjektet DEMOCIT. Denne avhandlingen er en kvalitativ innholdsanalyse av norske og danske læreplaner for grunnskolen. Avhandlingen tar til sikte på å analysere hvilke demokratisyn og ... -
En kartleggingsstudie av ungdomsskolelærere sitt arbeid med sosial læring og sosial kompetanse - En kvantitativ studie
(Master thesis, 2023)Formål: Studien har til hensikt å kartlegge i hvilken grad lærere i ungdomsskolen søker å utvikle sosial kompetanse hos elevene gjennom arbeid med sosial læring. Studien undersøker om det eksisterer gruppeforskjeller ... -
En kartleggingsstudie om elevers opplevelse av friluftsliv som en del av kroppsøving – En kvantitativ studie
(Master thesis, 2020)Formål: Oppgaven har til hensikt å kartlegge hvordan elever i ungdomsskolen opplever friluftsliv som en del av kroppsøving. Oppgaven undersøker om det eksisterer forskjeller mellom ulike geografiske grupper innenfor ...