Blar i LUI - Master i Grunnskolelærer for trinn 5-10 på tittel
Viser treff 128-147 av 160
-
Samiske forhold i lærerutdanningene: En kvalitativ undersøkelse i samisk musikkundervisning
(Master thesis, 2022)Den samiske befolkningen har i kjølvannet av Norges ratifisering av ILO-konvensjon 169 i 1990 blitt anerkjent som urfolk i Norge. Dette gir samene særskilte rettigheter, blant annet gjennom kulturutfoldelse. I nyere tid ... -
Sensitive tema som fagdidaktisk ressurs og utfordring - En kvalitativ studie av læreres erfaringer og håndtering av sensitive tema i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å få et innblikk i hvordan lærere erfarer sensitive tema i samfunnsfagundervisning og hvilke strategier de tar i bruk i håndtering av dette. Problemstillingens aktualitet sees i ... -
Skolemotstand blant jenter med høy sosioøkonomisk bakgrunn: En kvalitativ studie av tre jenters opplevelse av skolemotstand
(Master thesis, 2023)Stor del av tidligere forskning på elevers skolemotstand har hatt et samfunnsperspektiv, hvor klassebakgrunn, kjønn og etnisitet er viktige årsaker bak elevers skolemotstand. Formålet med denne studien er å undersøke ... -
Social Media and Vocabulary Learning. Teachers and Students in Lower Secondary School’s Beliefs and Experiences
(Master thesis, 2023)Language exposure to the target language is a necessity for vocabulary acquisition and vocabulary learning. Social medias like TikTok and Instagram are popular among teenagers in Norway, and much of the content on these ... -
"Sportsvaskingens potensial i samfunnsfaget" En oppgave om sportsvasking som samfunnsfaglig tema for utvikling av medborgerskap
(Master thesis, 2023)Formålet med dette masterprosjektet har vært å få innsyn i hvorvidt sportsvasking har en plass i samfunnsfaget på 10. trinn. For å undersøke dette, har jeg i denne oppgaven forsøkt å besvare forskningsspørsmålet: hvilket ... -
Strategies to support reluctant speakers
(Master thesis, 2023)This thesis is centered on reluctant speakers in the EFL classroom and aims to investigate which strategies Norwegian English teachers use to increase oral activity for these pupils. To research this, a qualitative research ... -
Students with dyslexia learning English using digital learning aids
(Master thesis, 2022)Over the last years schools have become more digital, in form of students having their own digital device, example computers or tablets. As a teacher you will experience having students in class who struggle with reading- ... -
Summativ vurdering i samfunnsfaget - En kvalitativ studie av lærere og deres refleksjoner om sluttvurdering i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hva samfunnsfaglærere legger til grunn når de setter standpunktkarakterer og tanker de har om karakterenes funksjon i skolen. Oppgaven innleder således med å presentere følgende ... -
Svøm Tromsø: Et samarbeid mellom kroppsøvingslærere og svømmeinstruktører
(Master thesis, 2023)I 2017 lanserte regjeringen «Svømmepakken», bestående av seks tiltak for å bedre svømmeopplæringen i grunnskolen. Et av de seks tiltakene var å gi støtte til samarbeid mellom skoler/kommuner og frivillige organisasjoner ... -
Syng, snakk og lær! Ein kvalitativ studie av song som utgangspunkt for matematisk samtale
(Master thesis, 2023)Føremålet med denne masteroppgåva er å undersøke problemstillinga «Korleis kan song vere utgangspunkt for matematiske samtalar på mellom- og ungdomssteget?». Problemstillinga er operasjonalisert til dei følgande ... -
Taking multilingualism into account when teaching English: teachers’ perspectives
(Master thesis, 2023)In recent years, the significance of multilingualism has increased in teacher education and classroom instructions in Norwegian schools. Being multilingual can be defined as knowing, speaking or being exposed to more than ... -
Teaching English as a Foreign Language in the Multilingual Classroom
(Master thesis, 2022)This master’s thesis is about multilingualism in English teaching. There is an increasing number of multilingual pupils in the Norwegian school, something that provides diverse classrooms with different kinds of needs for ... -
Teaching oral skills through feature film in English language teaching: A study of how the feature film Love, Simon can be used to teach English pronunciation and sociolinguistic skills
(Master thesis, 2022)Abstract This Master thesis is a didactic thesis in the English subject which explores the possibilities of using the American film Love, Simon to teach English sociolinguistic skills and the pronunciation features which ... -
Tilpasset opplæring for evnerike elever i matematikkundervisningen på ungdomstrinnet: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om tilpasset matematikkundervisning for evnerike elever på ungdomstrinnet. Alle elever har rett på undervisning som er tilpasset dem, uavhengig av deres mestringsgrad. De evnerike elevene trenger ... -
Tilpasset opplæring i musikkundervisningen - En studie av fire musikklærere sin forståelse og praktisering av tilpasset opplæring
(Master thesis, 2022)Tilpasset opplæring er et prinsipp lærere skal arbeide etter for å skape en undervisning som er i møte med mangfoldet av elever. I denne masteroppgaven ser jeg på prinsippet fra et musikkfaglig perspektiv gjennom ... -
Tiltak for elever som er i matematikkvansker. En litteraturstudie
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å fremstille en systematisk oversikt over nyere forskning på tiltak som fremmer matematikkferdighetene til elever som strever med faget. Problemstillingen er: Hvilke tiltak fremmer ... -
Trosrepresentanters og KRLE-læreres erfaringer med og refleksjoner om ekskursjonsinnhold
(Master thesis, 2022)Ekskursjoner med besøk til tros- og livssynssamfunn er en mulig, men omdiskutert arbeidsmåte i KRLE-faget. Denne oppgaven utforsker hvilke erfaringer og refleksjoner trosrepresentanter og KRLE-lærere har knyttet til ... -
Undervisning i møte med det følelsestriggende: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Undervisning i møte med det traumatiske: En kartlegging av affektiv påvirkning i undervisning om 22. juli
(Master thesis, 2022)De aller fleste voksne nordmenn husker hvor de befant seg, og hva de gjorde 22. juli 2011. Terrorangrepet rammet Arbeiderpartiet, og hardest deres ungdomsparti AUF. Anders Behring Breivik valgte å detonere en bombe i ... -
Undervisningskunnskap i programmering
(Master thesis, 2022)Programmering har blitt en del av læreplanen i grunnskolen, der matematikk har fått hovedansvaret. I denne oppgaven undersøkes det hvilke undervisningskunnskaper lærerne har tilegnet seg innen dette fagområdet. Problemstillingen ...