Blar i LUI - Master i Digital læringsdesign på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 76
-
Kan bruk av spillteknologi øke motivasjonen for egentrening av motoriske ferdigheter i fotball for jenter på idrettslinjen?
(Master thesis, 2020)Denne studien forsøker å kaste lys over hvorvidt bruk av spillteknologi kan øke motivasjonen for egentrening av motoriske/tekniske ferdigheter for jenter på toppidrett videregående 2 og videregående 3. Studien ble gjennomført ... -
Virtuell utveksling: Utvikling av interkulturell kompetanse i klasserommet ved bruk av IKT
(Master thesis, 2020)Tema for denne oppgaven er virtuelle utvekslinger i regi av lærer eller utdanningsinstitusjon, hvor fokuset er på utvikling av interkulturell kompetanse. Denne oppgaven er en forstudie som vil danne grunnlaget for et større ... -
A Model for Short Peer-Assessment
(Master thesis, 2020)Formative assessment is has been proven to have positive impacts on students learning gains. There has been an increased focus on formative assessment, both nationally and internationally. All of the potential effects of ... -
Lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven blir begrepet lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse gjennomgått, med læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 (LK20) som bakteppe. Den overordnede problemstillingen er: Hva er profesjonsfaglig ... -
Selvregulert læring og bruk av læringsbrett
(Master thesis, 2020)Skolen skal sørge for å ruste elevene til å møte et samfunn i stadig utvikling. Elevenes evne til å tilegne seg kunnskap vil være viktig når samfunnet preges av kompleksitet og hurtige endringer, og skolen må derfor legge ... -
En kvalitativ undersøkelse om bruk av digital teknologi på fritiden
(Master thesis, 2021)Problemstilling: «Hvordan blir ulike digitale teknologier brukt i barnefamilier?» Bakgrunn: Samfunnet vårt er i stadig endring på grunn av tekniske fremskritt over hele verden. Dette påvirker våre barn, og foreldre må ... -
Hvordan opplever lærere e-læring som opplæringsressurs? - En deskriptiv studie i motivasjon knyttet til et e-læringskurs for digital kompetanseheving
(Master thesis, 2021)Denne studien ser på læreres motivasjon til å anvende e-læringskurs til opplæring i pedagogiske digitale verktøy. Følgende reiser studien problemstillingen: I hvilken grad opplevde lærerne motivasjon til å benytte e-læringskurs ... -
Aktørers påvirkning på læreres digitale praksis
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan ulike aktører er med på å påvirke lærernes digitale praksis. Lærernes digitale praksis er avgrenset til lærerens arbeid med forberedelser, gjennomføring og evaluering av undervisning, oppfølging ... -
Læreres kjennskap til personvernforordningen og bruk av gratis, digitale verktøy - En kvantitativ undersøkelse blant lærere i videregående skole
(Master thesis, 2022)Personvernforordningen trådte i kraft i 2018, og har som mål å sikre fysiske personer rett til vern av personopplysninger. I denne oppgaven, elevenes rett til vern av personopplysninger. Under og etter Corona-nedstengningen ... -
Skaparverkstad som tilpassa opplæring for elevar med stort læringspotensiale: Djupnelæring gjennom programmering
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg sett på korleis programmering kan støtte djupnelæring gjennom å vere ein del av ein skaparverkstad. Eg har òg sett på korleis dette kan vere eit tiltak for tilpassa opplæring for elevar med ... -
Elever med stort læringspotensial: En kvalitativ studie om hvordan elevene samarbeider for å lære seg programmering i en gruppe
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på datastøttet samarbeidslæring mellom elever med stort læringspotensial i en programmeringskontekst. Jeg har observert og filmet en guttegruppe på fire som skal løse oppgaver knyttet til programmering ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Digital kompetanse i montessoripedagogikken
(Master thesis, 2022)Digital kompetanse i montessoripedagogikken er et tema det finnes svært lite forskning rundt. I den offentlige skolen legges det føringer for arbeid med digitale ferdigheter gjennom Læreplan for kunnskapsløftet 2020 og ... -
Digital kunnskapsdeling i bedrifter. Erfaringer fra en pandemi - Gruppetenkning og artikulasjonsarbeid
(Master thesis, 2022)Forskningsfeltet CSCL (computer supported collaborative learning) ser på samhandling og læring gjennom digitale plattformer. Arbeidsplasser må legge til rette for at de digitale plattformene støtter opp og bidrar til at ... -
Studenters teknologiaksept - et prosjekt med AR i anatomiundervisning
(Master thesis, 2022)Problem statement: «How does the implementation of flipped classroom and augmented reality affect students’ perceived learning outcomes in anatomy». Background: The subject of anatomy is being allocated less teaching ... -
Perspectives on digital technology in education from the pupils’ point of view. Pupils’ perception of their teachers’ digital competence, and the possibilities and challenges they perceive using digital technology while learning
(Master thesis, 2022)Introduction: The use of digital tools and software in schools has increased dramatically since the turn of the century. Norway has one of the world’s highest numbers of digital devices per pupil in schools, and Norwegian ... -
Learning by Minecrafting - En studie av Minecrafts rolle i undervisning
(Master thesis, 2022)Mange barn og unge i Norge er opptatt av og bruker tid på digitale spill. Dette har ført til en økt interesse for potensialet til Digital Game Based Learning (DGBL), altså bruken av digitale spill i undervisningen. Forskningen ... -
Læreres bruk av og meninger om digitale læremidler
(Master thesis, 2022)Den digitale utviklingen som skjer for fullt i samfunnet påvirker også skolen og dens undervisning. Denne utviklingen har i løpet av de siste årene nådd noe som er en sentral del av norske elever og læreres hverdag, nemlig ... -
Den digitale generasjonen og fremtidens kompetansebehov - Elevstemmer om ungdomsskolens digitale opplæring og hvordan den ruster dem for fremtiden
(Master thesis, 2022)Innledning: I Kunnskapsløftet 2020 presiseres det at digitale ferdigheter er en forutsetning for aktiv deltakelse i fremtidens samfunn. Likevel eksisterer det lite forskning på hvordan elever opplever den digitale opplæringen ...