”Det verste er å grue seg” Betydningen av forberedelsen. En kvalitativ masteroppgave om anestesisykepleieres opplevelser og erfaringer med å trygge engstelige barn før innledning av anestesi
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er preoperativ engstelse hos førskolebarn. Tidligere studier
viser at mange barn som skal ha anestesi i forbindelse med kirurgi er engstelige. Dette
resulterer ofte i et vanskelig samarbeid ved innledningen av anestesi, men det har også flere
negative konsekvenser for det postoperative forløpet. Hensikten med studien er å få innblikk i
anestesisykepleiernes opplevelser og erfaringer med å trygge engstelige barn før innledning
av anestesi, som videre kan bidra til en kvalitetsforbedring av hvordan vi forbereder
førskolebarn til anestesi og kirurgi.
Problemstilling:
Hvilke opplevelser og erfaringer har anestesisykepleiere med å trygge engstelige barn før
innledning av anestesi?
Metode:
For å svare på problemstillingen er det benyttet et kvalitativt design, med fokusgruppeintervju
som metode. Intervjuet er analysert etter Kirsti Malteruds fire stadier for innholdsanalyse.
Resultat:
Denne studien har funnet at barn gruer seg for det ukjente, og det de ikke vet hva er. For å
trygge et engstelig barn var det tre hovedtemaer som utpekte seg. ”Å ufarliggjøre det skumle”
gjennom god informasjon og forberedelse tilpasset barnet, ”Å bruke seg selv” – viktigheten av
anestesisykepleierens rolle for å skape tillitt og en trygg relasjon, og ”Å ha et fang å sitte i” –
betydningen av foreldrenes tilstedeværelse for barnets trygget. This master thesis explores preoperative anxiety in preschool children. Previous studies show
that children experience a high level of anxiety before anesthesia and surgery. This can lead to
poor cooperation during induction of anesthesia, but it also has several negative consequences
for the postoperative period. The aim of this study is to obtain knowledge that may improve
today’s practices in preparing preschoolers for anesthesia and surgery by analyzing nurse
anesthetists’ experiences with preoperative children.
Thesis question:
What kind of experiences do nurse anesthetists have in providing care to anxious children
before induction of anesthesia?
Method:
A qualitative design has been used with a focus group interview as the main research method.
The interview was analyzed by using Kirsti Malterud's four stages of systematic text
condensation.
Results:
The paper concludes that children are afraid of the unknown and unexpected. In order to
mitigate an anxious child, three main themes were identified. "Making the unknown and scary
harmless" through good information and preparation adapted to the individual child, "Using
oneself" - the importance of the nurse anesthetist role in creating trust and a safe relationship,
and "Having a lap to sit on"- the role of parents being present and available to give comfort.
keywords; Preoperative anxiety, preschool children, anesthesia, preoperative preparation,
anesthetic care
Description
Master i anestesisykepleie