dc.contributor.author | Spetalen, Halvor | |
dc.contributor.author | Eben, Bjørn | |
dc.date.accessioned | 2018-11-05T13:18:46Z | |
dc.date.accessioned | 2018-11-12T12:16:37Z | |
dc.date.available | 2018-11-05T13:18:46Z | |
dc.date.available | 2018-11-12T12:16:37Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Spetalen, H.E. & Eben, B. (2018). FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse? FoU i praksis, 12(3) 29-50 | en |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.issn | 1504-6893 | |
dc.identifier.issn | 1890-6990 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6336 | |
dc.description.abstract | Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som yrkesfaglærer. Sammenheng (koherens), overføring (transfer) og mestringserfaring er sentrale begreper i artikkelen. Det er to grupper av deltakere i denne studien. Den første gruppen er yrkesfaglærerstudenter i avslutningsfasen av lærerutdanningen, den andre gruppen er tidligere yrkesfaglærerstudenter som nå arbeider som yrkesfaglærere. Empirien i studien er samlet inn og analysert våren 2017, og er basert på innholdet fra refleksjonsnotater, en kvantitativ spørreundersøkelse og kvalitative intervjuer. Funnene indikerer at studentene i avslutningen av studietiden har en positiv holdning til FoU-baserte aktiviteter, og at de også har positive mestringserfaringer og positiv mestringsforventning til å benytte FoU-baserte aktiviteter i profesjonsutøvelsen som lærer. Videre indikerer funnene at tidligere yrkesfaglærerstudenter benytter FoU-baserte aktiviteter i profesjonsutøvelsen som lærer, noe som antyder en relativt høy grad av overføring og sammenheng mellom utdanningskontekst og skolekontekst. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Akademika forlag | en |
dc.relation.ispartofseries | FoU i praksis;12(3) | |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Lærerutdanning | en |
dc.subject | FoU | en |
dc.subject | Forskningsbasert utdanning | en |
dc.subject | Mestringsforventning | en |
dc.subject | Overføring | en |
dc.subject | Yrkesfaglærerutdanning | en |
dc.title | FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse? | en |
dc.type | Journal article | en |
dc.type | Peer reviewed | en |
dc.date.updated | 2018-11-05T13:18:46Z | |
dc.description.version | publishedVersion | en |
dc.identifier.cristin | 1626924 | |
dc.source.journal | FoU i praksis | |