FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?
Journal article, Peer reviewed
Published version
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Spetalen, H.E. & Eben, B. (2018). FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse? FoU i praksis, 12(3) 29-50Abstract
Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som yrkesfaglærer. Sammenheng (koherens), overføring (transfer) og mestringserfaring er sentrale begreper i artikkelen. Det er to grupper av deltakere i denne studien. Den første gruppen er yrkesfaglærerstudenter i avslutningsfasen av lærerutdanningen, den andre gruppen er tidligere yrkesfaglærerstudenter som nå arbeider som yrkesfaglærere. Empirien i studien er samlet inn og analysert våren 2017, og er basert på innholdet fra refleksjonsnotater, en kvantitativ spørreundersøkelse og kvalitative intervjuer. Funnene indikerer at studentene i avslutningen av studietiden har en positiv holdning til FoU-baserte aktiviteter, og at de også har positive mestringserfaringer og positiv mestringsforventning til å benytte FoU-baserte aktiviteter i profesjonsutøvelsen som lærer. Videre indikerer funnene at tidligere yrkesfaglærerstudenter benytter FoU-baserte aktiviteter i profesjonsutøvelsen som lærer, noe som antyder en relativt høy grad av overføring og sammenheng mellom utdanningskontekst og skolekontekst.